Dankzij me kleine nichtje ben ik een nieuwe hobby tegen gekomen. Ze had zo gel bakje met wat mieren erom wat echt leuk was om te zien.
Thuis ben ik gaan googlen en gaan lezen, inmiddels heb ik ook (kon niet wachten) een lasius niger koningin met wat werkstes en broed en messor barbarus. En ook 5 reageerbuisjes om met de aankomende bruidvlucht koninginnen te vangen..
Ook heb ik zitten lezen en filmpjes bekeken over nesten
ik weet dat het voorlopig nog niet nodig is. Maar heb wel wat ideeetjes met gips nesten. En nu komt me vraag...
in geen ene video zie ik echt duidelijk hoe ze de bevochtiging gaan regelen. kan iemand me daarbij helpen.
gips nest
gips nest
1x lasius niger (mierenboederij)
1x messus babarus ( netherlants)
1x lasius gyne 2018
1x messus babarus ( netherlants)
1x lasius gyne 2018
Re: gips nest
Ik ben momenteel ook met een gipsnest bezig en ik doe het volgende om het te bevochtigen:
Dit is het nest tot nu toe, ik heb het gemaakt door een kamer van klei te maken aan de binnenkant van een knäckebröd doos en dan op te vullen met gips tot ongeveer 2/3.
Aan de andere kant heb ik een grote kamer gemaakt dat dient als waterreservoir. In de doos maak ik een gaatje waardoor ik het reservoir van de buitenkant kan aanvullen. Het water trekt op in het gips en word vochtig.
Dit is het nest tot nu toe, ik heb het gemaakt door een kamer van klei te maken aan de binnenkant van een knäckebröd doos en dan op te vullen met gips tot ongeveer 2/3.
Aan de andere kant heb ik een grote kamer gemaakt dat dient als waterreservoir. In de doos maak ik een gaatje waardoor ik het reservoir van de buitenkant kan aanvullen. Het water trekt op in het gips en word vochtig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nieuw kolonie? of welke krijgt hemBlue schreef:Ik ben momenteel ook met een gipsnest bezig en ik doe het volgende om het te bevochtigen:
15298673043661846573932.jpgDit is het nest tot nu toe, ik heb het gemaakt door een kamer van klei te maken aan de binnenkant van een knäckebröd doos en dan op te vullen met gips tot ongeveer 2/3.
1529867346179434150159.jpgAan de andere kant heb ik een grote kamer gemaakt dat dient als waterreservoir. In de doos maak ik een gaatje waardoor ik het reservoir van de buitenkant kan aanvullen. Het water trekt op in het gips en word vochtig.

Mijn kolonies:
Messor barbarus x1
Lasius niger x3
Tetramorium caespitum x1
Lasius flavus x4
Myrmica sp. x1
Temnothorax nylanderi x1
Camponotus barbaricus x1
Camponotus herculeanus x1
Formica fusca x1
Messor barbarus x1
Lasius niger x3
Tetramorium caespitum x1
Lasius flavus x4
Myrmica sp. x1
Temnothorax nylanderi x1
Camponotus barbaricus x1
Formica fusca x1
Ik heb enkele dagen geleden mijn Lasius niger kolonie proberen te verhuizen naar dit nest maar het was een enorme ramp. Het eerste probleem was het waterreservoir, het ligt op hetzelfde niveau als de nestkamers waardoor die enorm vochtig worden, je zou wel nat kunnen zeggen. Het tweede probleem is dat het gips enorm af geeft, misschien komt het omdat het niet goed is uitgedroogd, omdat het gips te vochtig is of misschien door de water/gips verhouding. Maar het probleem was dat enkele werksters helemaal nat waren of onder het gips zaten en gewoonweg niet meer konden bewegen. Bij elkaar zijn er nu zo'n 10 doden wat even flink balen is. Al met al weet ik nu wel wat ik de volgende keer niet moet doen.
ai, inderdaad dat is niet heel handigBlue schreef:Ik heb enkele dagen geleden mijn Lasius niger kolonie proberen te verhuizen naar dit nest maar het was een enorme ramp. Het eerste probleem was het waterreservoir, het ligt op hetzelfde niveau als de nestkamers waardoor die enorm vochtig worden, je zou wel nat kunnen zeggen. Het tweede probleem is dat het gips enorm af geeft, misschien komt het omdat het niet goed is uitgedroogd, omdat het gips te vochtig is of misschien door de water/gips verhouding. Maar het probleem was dat enkele werksters helemaal nat waren of onder het gips zaten en gewoonweg niet meer konden bewegen. Bij elkaar zijn er nu zo'n 10 doden wat even flink balen is. Al met al weet ik nu wel wat ik de volgende keer niet moet doen.

maar nog veel suc6 ermee!
Mijn kolonies:
Messor barbarus x1
Lasius niger x3
Tetramorium caespitum x1
Lasius flavus x4
Myrmica sp. x1
Temnothorax nylanderi x1
Camponotus barbaricus x1
Formica fusca x1
Messor barbarus x1