Aangezien de volledig uitgebouwde setup nogal onoverzichtelijk is, bouw ik hem op op de foto's.
De basis is mijn statief, een Gitzo G2220 Explorer. Je kan dit statief nogal gemakkelijk in allerlei vreemde posities draaien, hetgeen gemakkelijk is wanneer je macrofoto's wilt nemen. Een foto van een andere site:

http://www.hankinslawrenceimages.com/ne ... _g2220.htm
In principe zou je met dit statief onder het niveau van je poten kunnen fotograferen.
Boven heb ik een off-center ballhead geplaatst. Omdat het balhoofd off-center ligt, laat dat weer opnieuw toe om grotere bewegingen te maken, en meer nog meer vreemde posities in te nemen.

Op dat balhoofd staat normaal een quickreleaseplaatje, waarmee je in theorie snel verschillende camera's kunt monteren. Ik heb echter maar 1 plaatje, en 1 camera.
Bovenop dat plaatje staat een macro rail gemonteerd. Deze rail laat toe om het toestel 9 centimeter zijdelings en voorwaarts te verplaatsen. Dit is niet broodnodig, maar het maakt het fotograferen wel gemakkelijker.

De grotere draaiknoppen dienen om de rail te besturen, de kleinere om de rail te fixeren op zijn plaats. Het kan nodig zijn voor de foto om de camera een klein beetje van positie te veranderen. Indien je dit zonder rail doet, moet je de hele opstelling van je statief en balhoofd veranderen, en duurt het algauw enkele minuten. Bij het inzoomen verandert de plaats van de focus, en moet je je camera ook weer anders positioneren. Zonder die rail is dat zeer moeilijk voor elkaar te krijgen.
Een beeld van mijn camera gemonteerd op de macrorail.

Bovenop mijn camera staat de flash, in uitgestrekte positie. Ik heb een papieren flashadaptor gemaakt, die het flash licht op het onderwerp brengt.
Voor de lens is er een clip-on voorzetlens, en je kan ook de kabel van de afstandsbediening zien lopen.
In verschillende posities heb je een beter overzicht van de setup:

Hier kan je de mogelijkheden van het balhoofd bekijken:

Op het geheel komen heel wat krachten in te werken, maar tijdens het fotograferen blijft de camera zeer stil hangen.

De flashlicht adaptor bootst een redelijk dure macro twin flash na: hij brengt het flaslicht tot vlak naast de lens op het onderwerp. Hij is gemaakt van een vel geplooid en geknipt wit karton, waar ik aluminiumfolie tegen heb gelijmd. De 'raampjes' zijn gemaakt van enkele lagen 'calque' papier. De aluminiumfolie zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk licht weerkaatst wordt tot tegen de raampjes. Er zijn hier nog een aantal nadelen aan verbonden, zo is het flashlicht nogal hard, zodanig dat er toch wat detail verloren gaat, en dat er ook overbelichte stukken zijn. Ik zal nog beter versies maken.
De camera in gebruik, scherpgesteld op een pilvakje op het mierentafeltje.

Ik zal in de volgende posts nog dieper ingaan in de werking van de volledige opstelling, en het hoe en waarom van sommige zaken.