Beste leden,
Mijn lasius niger kolonie zit vanaf begin deze zomer (toen ik deze gevangen heb) in een reageerbuisje en deze heeft al een tiental werksters. Zoals je op de foto kunt zien is het water achter het watje weg en heeft de kolonie een gang gemaakt naar de achterkant van het watje.
Nu probeer ik de kolonie te verhuizen in een bakje, in dit bakje ligt een ander reageerbuisje waar wel water achter het watje zit. In dit bakje krijgen ze wel zuurstof (zitten gaatjes in de deksel).
Het watje waar de kolonie nu bij zit heeft al een week of 4 geen water meer maar de kolonie verhuisd niet...
Is dit omdat de mieren in het huidige buisje nog genoeg vocht hebben en gaan ze verhuizen wanneer ze dit zelf nodig vinden of is dit niet de juist manier om ze te laten verhuizen?
(Het blauwe onder de reageerbuisjes is om de buisjes op hun plek te houden, zonder dit rollen de buisjes heen en weer in het bakje en dat veroorzaakt stress.)
Nick
Verhuizen van kleine lasius niger kolonie
Verhuizen van kleine lasius niger kolonie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Lid
Re: Verhuizen van kleine lasius niger kolonie
Wat ik doe is de buisjes aan elkaar maken en het buisje waar ze heen moeten verduisteren. Maar ook hier trekken sommige kolonies zich niks van aan.
Dit heb ik ook al geprobeerd... , een week of 4 hebben de buisjes aan elkaar gezeten. Het ene buisje had ik donker gemaakt en de ander beschenen met licht maar ook dit had geen succes. Is er nog een andere manier bijvoorbeeld door middel van hitte..? (warmtematje of een andere oplossing)Luna schreef:Wat ik doe is de buisjes aan elkaar maken en het buisje waar ze heen moeten verduisteren. Maar ook hier trekken sommige kolonies zich niks van aan.
Ik begin me namelijk een beetje zorgen te maken dat mijn kolonie uitsterft.
-
- Lid
Gaan er mieren dood dan? Want ik laat ze gewoon lekker zo zitten. 1 mier heeft er bij mij ook best lang over gedaan, geen probleem toch? Men zegt dat mieren zelf wel weten wat de beste plek is om te wonen en die plek zelf wel opzoeken. Zolang de queen broed heeft en er geen werksters overlijden, is je kolonie volgens mij gewoon gezond.
Ik heb onlangs 1 dode werkster gezien. De koningin heeft geen broed.. dat is de reden dat ik me zorgen maak.