Beginnen met mieren

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Blackfield
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 februari 2020

Beginnen met mieren

Bericht door Blackfield »

Hey allemaal,

Na vele video’s gezien te hebben en aardig wat gelezen te hebben over mieren, weet ik toch nog niet helemaal waar ik moet beginnen.
Ik heb interesse om mijn eerste kolonie op te zetten om samen met mijn kinderen (2x 4 jaar) de ontwikkeling van de kolonie te kunnen zien.
Vorig jaar al tijdelijk een mierenboerderijtje (zand) (niet geschikt voor kolonie) gehad met mieren uit de tuin en ze vonden dit zeer interessant (elke dag kijken of er nieuwe tunnels waren gegraven)

Nu zou ik graag willen beginnen met onze eigen kolonie.

Welke soort(en) zouden jullie aanraden om samen met de kinderen mee te beginnen?
Ik zat zelf te denken aan temnothorax sp. of lasius niger (welke waarschijnlijk bij ons in de tuin zit)

Ook al weet ik dat dit niet direct van toepassing is,
maar in de toekomst zou ik de mieren graag in een "semi" natuurlijk formicarium willen houden vanwege educatieve en esthetische doeleinden.
bijvoorbeeld zoals https://www.youtube.com/watch?v=d00BeBK90As voor de temnothorax sp.
Voor de Lasius niger zal dat waarschijnlijk iets van een zandmuur bevatten zodat ze kunnen graven.
kunnen jullie bronnen aanraden om dit te kunnen realiseren (koop of diy)

in ieder geval bedankt
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Beginnen met mieren

Bericht door Floris »

Temnothorax sp. is erg klein en zou ik niet aanraden voor kinderen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beginnen met mieren

Bericht door Erikomanos »

Ik zou beginnen met de Lasius niger!
Kinderen zorgen vaak voor “overlast” net als de ongeduldige ouderen hier ;)
De Lasius niger is niet snel gestrest bij het gluren in het nest, ook trillingen rondom de setup zal de groei niet zoveel belemmeren als bij de meeste andere soorten.

Ik zou gaan voor een reageerbuisjes setup zodat je kids mooi de groei kunnen waarnemen.
Je kunt ze ook overal zien lopen.
In een ondergrondse/zand setup zullen de mieren zo snel mogelijk uit het zicht verdwijnen.
Weinig fun dus...

Wanneer de kolonie met 100-200+ mieren zijn kun je misschien wel een buitenwereld creëren die hoog maar smal is, en met smal bedoel ik erg smal, paar millimeter bijvoorbeeld, 20cm hoog en vullen met zand.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Blackfield
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 februari 2020

Re: Beginnen met mieren

Bericht door Blackfield »

Bedankt voor het advies.

na jullie advies zal ik voor de Lasius Niger gaan.

Initieel had ik aan de Temnothorax sp. gedacht vanwege de kleine max. kolonie grootte.
Gebruikersavatar
ToffYa
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 februari 2020
Gender:
Contacteer:

Re: Beginnen met mieren

Bericht door ToffYa »

Zelf zou ik starten met Messor barbarus, een soort die meer activiteit vertoont dan Lasius niger, vaak sneller groeit en voor het oog aantrekkelijker is. Lasius niger is een soort die langzaam groeit, vaak koop je een kleine kolonie dus de eerste 1 a 2 jaar moet je veel geduld hebben.

Zoveel mensen zoveel wensen :)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Beginnen met mieren

Bericht door Floris »

Een goed verzorgde kolonie Lasius niger groeit erg snel.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
sjs123
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 juni 2019
Gender:

Re: Beginnen met mieren

Bericht door sjs123 »

Ik heb nog wel een lasius niger koningin met ongeveer 7 werkers in een reageer buisje die u kunt kopen voor 4 euro inclusief verzendkosten
Plaats reactie