Lasius Niger (M66)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
m66
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 februari 2009
Locatie: Wijchen
Gender:
Leeftijd: 35

Lasius Niger (M66)

Bericht door m66 »

Hola :D

Na het hele forum gelezen te hebben en wat vragen gesteld te hebben ben ik vandaag begonnen met een Lasius niger kolonie. :D
Xtof was zo aardig er een op te sturen. Het is nog een kleine kolonie van +/- 20 werksters en een beetje broed en natuurlijk niet te vergeten een Big Mama.
Het bewijst maar weer eens hoe veel je ook me je neus tussen de boeken zit in het echt is het toch heel anders. Na 30 minuten wist ik hoe veel ik nog moest doen en niet wist.
Me formatica had ik gister avond nog veranderd omdat het me handiger leek om ze in een aquarium te houden waardoor ze makkelijk te verplaatsen zijn.
Het is dus een aquarium buizen nest geworden. met een primitief verwarmingssysteem maar daar komt binnen kort verandering in.

Omdat een foto meer dat 1000 woorden zegt heb ik er een paar gemaakt met mijn mobiel en niet met een spiegelreflexcamera met 180X optische zoem van 50 000 euro :P

Zo dit zijn ze dan :D
Afbeelding
De bak toen ze er net in lagen met de pvc er nog om heen op Xtof's advies verwijderd zo dat ze gaan verhuizen naar hun nieuwe buis.
Afbeelding
Hier is de buis waar ze naar toe moeten goed te zien en natuurlijk de pvc is weg ;)
Afbeelding
Nu is me jaren 50 verwarming goed te zien. ( van middag was het 14 graden dus even deze nood oplossing geregeld).
Hij verwarmt het tussen de 19 en 20 graden.
Ook goed te zien is me 2de aquarium die nu als isolatie dient zo dat de lamp niet te vaak aan springt.
Afbeelding
Van boven af met de lamp aan ook zie je de sensor van me Thermocontrol pro II mooi boven de buis hangen.
( ik weet niet of ze last hebben van de lamp ? )
Afbeelding

Bij veranderingen zal ik jullie up to date houden :)

Opmerkingen: http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=31&t=1032
Laatst gewijzigd door m66 op 13 mar 2009, 23:21, 3 keer totaal gewijzigd.
MVG MARK
Gebruikersavatar
m66
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 februari 2009
Locatie: Wijchen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius niger (M66)

Bericht door m66 »

Hola

Ze zitten nog allemaal in het licht en zijn nog niet verhuisd, maar er is wel een hoop broed of misschien toch zand. Als het broed is dan is het echt een hele hoop :P.
De koningin zit nu onder het watje in de schaduw. Ze mag haar werksters wel er op uit sturen voor een mooiere locatie, maar dat kom nog wel voor de bakker.
Heb weer twee mooie foto"s genomen met mobiel want die maakt betere foto's dan me digitale camera "casio exilim 7,2'' :?
Denk dat het hoopje bestaat uit zand en eitjes maar ben niet helemaal zeker :P
Ze rennen voornamelijk rond in de buis, een enkeling die naar buiten gaat.

Van de zijkant een mooie foto hoe ze met z'n allen het bergje aan het ordenen zijn :D
Afbeelding

Van boven zelfde situatie.
Afbeelding
Opmerkingen: http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=31&t=1032
Laatst gewijzigd door XToF op 23 mar 2009, 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelfouten verbeterd
MVG MARK
Gebruikersavatar
m66
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 februari 2009
Locatie: Wijchen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius niger (M66)

Bericht door m66 »

Hola

De kolonie is heel rustig afgelopen dagen ze hebben het hoopje zand opgeruimd. Ik zie ze niet vaak wat gaan drinken wat me wel wat zorgen baart.
Er is een werkster in de tube aan het lopen of gaat heel even naar buiten. De koningin verroert zich bijna niet. Ze zitten nog steeds in de verzendbuis en zijn nog niet over gelopen naar een donkere buis hopen dat ze het binnenkort gaan doen vooral omdat het daar wel donker is.
Ik heb wel een paar foto's gemaakt hoe het er nu voor staat.
Twee werksters aan genieten van het suikerwater.
Afbeelding
De huidige situatie vol in het licht maar blijkbaar niet genoeg reden om over te lopen.
Afbeelding
Ze gaat er van door !!!! Ow ze draait om nee ze gaat terug. Toch maar hier blijven dacht ze.
Afbeelding
Opmerkingen: http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=31&t=1032
Laatst gewijzigd door XToF op 23 mar 2009, 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelfouten verbeterd
MVG MARK
Gebruikersavatar
m66
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 februari 2009
Locatie: Wijchen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius niger (M66)

Bericht door m66 »

Hola

Ze doen het nog rustig aan. :) Ik denk steeds dat die druppel suikerwater nog prima is voor ze, maar dan blijkt die helemaal uitgehard te zijn. Heb nu het pilstripje omgedraaid zodat er meer in kan. Misschien droogt het nu minder snel uit. Nu dat ik het weer ververst heb, zijn de gelukkig weer actief de bak aan het doorlopen. Misschien vinden ze nu sneller de goede buis.

Afbeelding

Er kwam een klein vliegje voorbij gevlogen. Ik dacht die zal ik eens voeren. Ik lette even niet op en hij was weg :P. Denk dat ze hem de buis hebben in gesleept toen ik niet keek :P.
Afbeelding

Opmerkingen: http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=31&t=1032
MVG MARK
Gebruikersavatar
m66
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 februari 2009
Locatie: Wijchen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius niger (M66)

Bericht door m66 »

Hola

Vanmorgen trof ik een leeg buisje aan. Ze zijn verhuisd. Ze zitten lekker knus in de donkere nieuwe buis.
Ze bewaken met z'n allen een grote berg eitjes en larven. Dit is een goede vooruitgang.

Het lege huis:
Afbeelding
De nieuwe buis:
Afbeelding

Opmerkingen: http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=31&t=1032
MVG MARK
Gebruikersavatar
m66
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 februari 2009
Locatie: Wijchen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius niger (M66)

Bericht door m66 »

Hela

Heb al een tijdje niks laten horen, maar met de mieren gaat het goed :)
Het hoopje eitjes is nu een hoopje larve en poppen geworden hoop dat ze binnenkort uit gaan komen :)
Natuurlijk een paar foto's hoe ze er nu bij liggen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
MVG MARK
Gebruikersavatar
m66
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 februari 2009
Locatie: Wijchen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius Niger (M66)

Bericht door m66 »

Ela :D

Al lang niks van me laten horen, twee maanden vakantie en school.
De kolonie maakt het super starten dit seizoen met 20 werksters heb er nu 60 a 80.
De activiteit is erg af genomen neem aan dat ze nu in winterslaap gaan.
Ik verwarm niet meer dit heb de verwarming op 5 graden gezet zodat ze niet kunnen bevriezen en verplaats ze binnenkort naar de kelder.
Dit word me eerste keer dus hoop dat alles goed gaat :)
MVG MARK
Plaats reactie