Start Messor barbarus kolonie

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Vicas1316
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 juni 2019
Gender:

Start Messor barbarus kolonie

Bericht door Vicas1316 »

Hallo,

Vandaag wordt mijn eerste kolonie (Messor barbarus 5-15 werksters) geleverd samen met een aantal extra spullen (arena, warmtematje, anti-ontsnappingsmiddel, zaden, suikerwater,...). Kan iemand mij zeggen wat ik nu vanavond en de komende dagen het best doe om deze kolonie een zo goed mogelijke start te bezorgen?

Alvast bedankt!
jobbe
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 juni 2018
Gender:

Re: Start Messor barbarus kolonie

Bericht door jobbe »

Hayhay,
Wat leuk dat je je eerst kolonie binnenkrijgt! Ik zou ze vooral veel rust geven want een reis met de post is niet niks.
Veel succes er mee!
Groetjes!
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Start Messor barbarus kolonie

Bericht door Erikomanos »

-Check hoeveel water nog in het nest/proefbuisje zit, in beide gevallen zou ik hem eerst verduisteren zodat ze tot rust kunnen komen.

-Sluit de arena ook gelijk aan, en bied ze daar wat kleine zaadjes aan, eventueel een drupje honing in een watje(vermijd open vloeibare substanties, altijd in iets absorberends aanbieden).
En wat eiwitten voor de broed, een paar fruitvliegen of andere kleine insecten. Vang je deze zelf? Stop ze dan een paar uur in de vriezer.

-Zet ze ergens neer waar ze trillingvrij staan, warmtematje zou niet perse hoeven momenteel. Maar als je wil dat ze het bovengemiddeld doen dan is het matje wel aan te raden. Leg deze nooit vol onder de proefbuis/nest maar leg het wat dichterbij de uitgang. Zie je ze daar gaan zitten met het broed dan kan hee matje nog iets verder, doe dit zeer geduldig en stapje voor stapje.
Leg een warmtemat ook nooit onder het vochtgedeelte of iets waar vocht inzit, dit ivm condensvorming wat zeer dodelijk kan zijn in een nest.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Vicas1316
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 juni 2019
Gender:

Re: Start Messor barbarus kolonie

Bericht door Vicas1316 »

Even een update : toen de kolonie aankwam heb ik ze een paar uurtjes laten bekomen in het donker. Dan het proefbuisje in aluminiumfolie gewikkeld en aangesloten op de arena. Het bijgeleverde zand en keitjes in de arena gedaan, en de mieren een druppeltje suikerwater op een watje aangeboden, samen met een paar zaadjes en een fruitvliegje. In het proefbuisje zaten al een 20-tal zaadjes, dus ik dacht dat de mieren geen extra zaden zouden aannemen, maar tot mijn verbazing deden ze dit wel. Het fruitvliegje werd ook mee naar binnen in de proefbuis genomen, het suikerwater bleef onaangeraakt. De eerste dag waren een 3-tal continu in de weer met het transporteren van zandkorrels in de proefbuis, maar daarna (dag 2 en 3) kwam er hooguit één miertje af en toe eens uit het proefbuisje. Op dag 2 heb ik nog een 3-tal fruitvliegjes aangeboden, maar die blijven voorlopig onaangeroerd. Heb ook even in het proefbuisje gekeken, en daarin zit de koningin samen met een 20-tal werksters en een 3-tal eitjes/larves.

Hoe ga ik nu verder ? Moet ik de fruitvliegjes wegnemen, of laat ik die gewoon liggen ? En wat met het suikerwater ? Laten liggen, of eens verversen ? Is het normaal dat er zo weinig activiteit is in de arena ? Voorlopig gebruik ik geen warmtematje (24 graden in huis momenteel), zou ik dit toch beter beginnen gebruiken ?
salvadore
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 september 2018
Locatie: baarn
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: Start Messor barbarus kolonie

Bericht door salvadore »

Vicas1316 schreef:Hoe ga ik nu verder ? Moet ik de fruitvliegjes wegnemen, of laat ik die gewoon liggen ? En wat met het suikerwater ? Laten liggen, of eens verversen ? Is het normaal dat er zo weinig activiteit is in de arena ? Voorlopig gebruik ik geen warmtematje (24 graden in huis momenteel), zou ik dit toch beter beginnen gebruiken ?
De fruitvliegjes zou ik persoonlijk na 24 uur weghalen als ze er niks mee hebben gedaan. Dit betekent dat ze genoeg proteïne hebben. Je kan het na een week weer proberen met een fruitvliegje. Als die wel weer word aangenomen dan leg je nog een fruitvliegje in hun buitenwereld, herhaal dit totdat ze het niet meer aannemen en haal het dan na 24 uur uit hun arena.
Suikerwater heeft een beginnende kolonie nog niet zo zeer nodig, ze halen suikers uit de zaden. Ik zou het weghalen als er geen activiteit bij is en het na een week weer proberen.
Warmtematje is voor beginnende kolonie ook niet nodig (het kan wel). Door de warmte groeit het broed snellen maar je moet oppassen met het plaatsen van het warmtematje.
Hoi, salvadore hier.
De houder van 16 verschillende mierensoorten.
Hier een paar van mijn soorten
F. sanguinea Blog
D. rugosum
C. nicobarensis
C. barcaricus
C. thoracius
P. pallidula
P. noda
P. dives
Instagram: Salvadoresants
YouTube: AquaticAnt ;)
Vicas1316
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 juni 2019
Gender:

Re: Start Messor barbarus kolonie

Bericht door Vicas1316 »

Intussen zijn we een drietal weken verder en mijn kolonie doet het goed ! Fruitvliegjes worden in het nest gesleurd en een dag later ofzo liggen ze al opnieuw in een hoekje van de arena. Ik vermoed dat dit betekent dat de mieren de nodige stoffen uit het vliegje hebben gehaald en het afval naar buiten hebben gebracht ?

Een paar dagen geleden ben ik gestart met het voeren van paardebloemzaadjes (ik las op dit forum dat beginnende kolonies beter af zijn met kleinere zaadjes). Deze zaadjes worden binnengenomen in het nest, en een tijd later ligt het "pluimpje" van het zaadje opnieuw in de arena. Wat ik wel raar vind is dat de mieren nu begonnen zijn met grotere zaden vanuit het nest naar een hoekje van de arena te brengen. Deze zaadjes zien er onaangeroerd uit. Geven ze hiermee aan dat ze liever de kleine zaadjes hebben ? Of is er iets anders aan de hand ?

Nog een vraagje over suikerwater : tot nu toe geef ik suikerwater op een watje, en af en toe is hier een miertje van aan het drinken. Ik heb een aantal weken terug een hoeveelheid suikerwater gemaakt. Kan ik ditzelfde suikerwater blijven gebruiken ? Of raakt dit snel bedorven en moet ik af en toe nieuw suikerwater maken ? En kan ik op hetzelfde watje af en toe een nieuw druppeltje suikerwater laten vallen ? Of moet ik het watje elke keer vervangen ? Ik heb ook een klein watertrogje, kan ik dit eventueel vullen met suikerwater (en afsluiten met een watje) ?

Groeten, Bram
Vicas1316
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 juni 2019
Gender:

Re: Start Messor barbarus kolonie

Bericht door Vicas1316 »

Hallo, niemand die mij wat goede raad kan geven? :D
Gebruikersavatar
Poezewoefke
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 april 2019
Locatie: Wielsbeke België
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Start Messor barbarus kolonie

Bericht door Poezewoefke »

Mieren weten vaak wat het beste is voor hun, als ze de kleine zaden houden en grote wegdoen lijkt mij duidelijk welke hun voorkeur krijgen.

Alsook suikerwater kan gisten voor zover ik weet.
Kolonies
1x Messor barbarus , 1x Messor structor

Koloniesticthing:

32x Lasius niger, 12x Lasius flavus, 01x Lasius emarginatus
02x Formica fusca
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Start Messor barbarus kolonie

Bericht door deltaromeo »

Deze mier wordt ook wel oogstmier genoemd. Betekent dat zij ook zaden verzamelen en opsparen voor later. Mijn Messor nam altijd alle zaden aan maar verstopten ze dan onder iets wat in de uitloopbak lag. Liggen bij jou de zaden op een eventuele afvalberg ? hebben ze gelegenheid om de zaden ergens te verstoppen of tenminste uit het zicht te leggen ?
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Start Messor barbarus kolonie

Bericht door Mika »

Stuur eens een foto van je opstelling.
DUCKDUCKGO!
Vicas1316
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 juni 2019
Gender:

Re: Start Messor barbarus kolonie

Bericht door Vicas1316 »

mier05.jpg
mier06.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
propyroo
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 juni 2017
Locatie: Lanaken
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Start Messor barbarus kolonie

Bericht door propyroo »

Ik heb mijn messor barbarus kolonie al een dikke 2 jaar en ik heb ze nog nooit suikerwater gegeven.
Gewoon zaden en af en toe een dikke vlieg.
Veel succes nog.
Messor Barbarus
Plaats reactie