Mos in buitenwereld
- Lvet
- Lid
- Contacteer:
Mos in buitenwereld
Het lijkt mij mooi om mos in de buitenwereld te laten groeien, heeft iemand enig idee hoe dit het beste te realiseren is voor L. niger? Waarop kan ik mos laten groeien?
Als ik aarde in de buitenwereld doe, gaan de mieren erin graven of ermee slepen. Siliconenkit met ingeklopte turf is al eens besproken op het forum, maar ik vermoed dat de mieren daar gewoon turf van weten los te krijgen. Gips e.d. is gevoelig voor schimmel. Ik dacht misschien aan tegellijm, maar ik vraag me af of daar wel mos op kan groeien (in hoeverre neemt tegellijm vocht op? volgens mij haast niet, omdat het in badkamers gebruikt wordt?). Cement misschien?
Dus heeft iemand ideeën voor een medium om mos op te laten groeien, zonder dat ik hier de mieren mogelijkheden mee verschaf? Is het überhaupt wel slim om mos in de buitenwereld te gebruiken (parasieten)?
Mos kan overigens in gemalen vorm vermengd worden met yoghurt o.i.d. en vervolgens aangebracht worden, om een goede groei te bevorderen.
Als ik aarde in de buitenwereld doe, gaan de mieren erin graven of ermee slepen. Siliconenkit met ingeklopte turf is al eens besproken op het forum, maar ik vermoed dat de mieren daar gewoon turf van weten los te krijgen. Gips e.d. is gevoelig voor schimmel. Ik dacht misschien aan tegellijm, maar ik vraag me af of daar wel mos op kan groeien (in hoeverre neemt tegellijm vocht op? volgens mij haast niet, omdat het in badkamers gebruikt wordt?). Cement misschien?
Dus heeft iemand ideeën voor een medium om mos op te laten groeien, zonder dat ik hier de mieren mogelijkheden mee verschaf? Is het überhaupt wel slim om mos in de buitenwereld te gebruiken (parasieten)?
Mos kan overigens in gemalen vorm vermengd worden met yoghurt o.i.d. en vervolgens aangebracht worden, om een goede groei te bevorderen.
ANTfinity.com • Lasius niger • Myrmica rubra • Polyrhachis dives • Messor barbarus • Pheidole pallidula • Temnothorax nylanderi
Re: Mos in buitenwereld
Je kunt dan het beste een zure ondergrond gebruiken.
Mossen zie je vaak in bossen groeien, het moet dus ook goed vochtig blijven en vrij donker.
Met donker bedoel ik geen direct zonlicht.
En het moet vooral geen kalk houdende ondergrond zijn, want dan is mos gelijk ten dode opgeschreven.
Edit: yoghurt lijkt mij niet geschikt i.v.m. schimmel vorming.
Mossen zie je vaak in bossen groeien, het moet dus ook goed vochtig blijven en vrij donker.
Met donker bedoel ik geen direct zonlicht.
En het moet vooral geen kalk houdende ondergrond zijn, want dan is mos gelijk ten dode opgeschreven.
Edit: yoghurt lijkt mij niet geschikt i.v.m. schimmel vorming.
- Lvet
- Lid
- Contacteer:
Turf is zuur, maar kan ik dus niet gebruiken vanwege gravende mieren. Of zou de moslaag zo dicht kunnen zijn dat de mieren er niet doorheen geraken? Wat ik me vooral afvraag is of het op tegellijm zou groeien.
Dat van kalk wist ik niet, maar ik heb vleesetende planten die ook absoluut niet tegen kalk kunnen en die geef ik demiwater, dus dat is geen probleem.
Dat van kalk wist ik niet, maar ik heb vleesetende planten die ook absoluut niet tegen kalk kunnen en die geef ik demiwater, dus dat is geen probleem.
ANTfinity.com • Lasius niger • Myrmica rubra • Polyrhachis dives • Messor barbarus • Pheidole pallidula • Temnothorax nylanderi
Denk ik niet want mos heeft toch ook enige voeding nodig, en het lijkt mij sterk dat dat in tegellijm zit.
En de kans bestaat ook dat de mieren in het mos gaan trekken.
En de kans bestaat ook dat de mieren in het mos gaan trekken.
- Lvet
- Lid
- Contacteer:
Wat ik weet is dat mos geen wortels heeft en dus geen voedingsstoffen uit de bodem opneemt. Halen ze hun voedingsstoffen dan niet alleen uit fotosynthese? Sommige mossen kunnen ook op stenen groeien.
Je hebt gelijk dat de mieren aan het mos kunnen trekken, maar dat zal uitgetest moeten worden. Ik vind het een prachtig gezicht als ik buiten mieren over mos zie lopen, helemaal mooi wordt het als de ingang van hun nest tussen de mossen verscholen zit. Vandaar dat ik hieraan zit te denken.
Je hebt gelijk dat de mieren aan het mos kunnen trekken, maar dat zal uitgetest moeten worden. Ik vind het een prachtig gezicht als ik buiten mieren over mos zie lopen, helemaal mooi wordt het als de ingang van hun nest tussen de mossen verscholen zit. Vandaar dat ik hieraan zit te denken.
Het zal er idd mooi uitzien.
Maar er ziin verschillende soorten mossen, en op stenen kom je vaak korstmossen tegen.
Maar het mos dat jij bedoelt heeft volgens mij wel wortels, want waarom heeft het anders een zure ondergrond nodig als het geen wortels heeft?
Maar er ziin verschillende soorten mossen, en op stenen kom je vaak korstmossen tegen.
Maar het mos dat jij bedoelt heeft volgens mij wel wortels, want waarom heeft het anders een zure ondergrond nodig als het geen wortels heeft?
- Gortello
- Lid
- Contacteer:
Je kunt ook gewoon gedroogd mos nemen
. Heb je ook niet al het gedoe met ondergrond en dergelijke, je hebt namlijk best mooie stukken gedroogd mos in de winkels liggen.

Dat zullen ze helemaal snel uit elkaar trekken, en ik denk dat het ook om de mooie fris groene kleur gaat van vers levend mos.Gortello schreef:Je kunt ook gewoon gedroogd mos nemen. Heb je ook niet al het gedoe met ondergrond en dergelijke, je hebt namlijk best mooie stukken gedroogd mos in de winkels liggen.
Kijk hier eens.
Gebruik tropische mossen (Javamos) deze groeien het hele jaar door.
Gebruik tropische mossen (Javamos) deze groeien het hele jaar door.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Mooi maar ik kan geen Frans
Maar inheemse mos soorten groeien ook zo'n beetje het hele jaar door.
Zeker bij gebruik binnenhuis.

Maar inheemse mos soorten groeien ook zo'n beetje het hele jaar door.
Zeker bij gebruik binnenhuis.
- Lvet
- Lid
- Contacteer:
Mijn Frans is ook niet zo best meer, maar ik heb even doorgeklikt en dit ziet er wel mooi uit. Dus het moet kunnen. Gedroogd mos vind ik inderdaad niet zo mooi, ik hou sowieso meer van dingen als ze leven. Levermossen zijn ook erg mooi, lijkt net een soort mini-bos voor de mieren. De kunstvorm kusamono (hier en hier) is ook erg inspirerend. Dus met de juiste keuzen van mossen en planten moet het te realiseren zijn zonder ondergrond waar de mieren in kunnen graven.
- efbi
- Lid
Het ziet er inderdaad mogelijk uit ben wel erg benieuwd naar het resultaat als iemand dit zou doen 

So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
and nothing else matters
Lijkt mij wel leuk om te maken
!
Je kunt er vele kanten mee op, en het is wel een mooie
Aanwinst voor in je buitenwereld...
Maarja, om nou 35 euro voor dat setje te betalen...
En mijn frans is al helemaal beroerd dus ik wordt er niet veel
wijzer van :p

Je kunt er vele kanten mee op, en het is wel een mooie
Aanwinst voor in je buitenwereld...
Maarja, om nou 35 euro voor dat setje te betalen...
En mijn frans is al helemaal beroerd dus ik wordt er niet veel
wijzer van :p
1x Lasius niger
- efbi
- Lid
Dat setje is NON DISPO wat zoveel betekent als non-disponible of niet beschikbaar
Mijn frans is, zonder te willen opscheppen, niet slecht dus mocht er hulp nodig zijn om iets te verstaan laat maar horen.

Mijn frans is, zonder te willen opscheppen, niet slecht dus mocht er hulp nodig zijn om iets te verstaan laat maar horen.

So close, no matter how far
and nothing else matters
and nothing else matters
- Lvet
- Lid
- Contacteer:
35 euro voor het setje is inderdaad zonde, vooral ook omdat het leuker is om je eigen creativiteit erop los te laten. Heel misschien dat ik in de zomervakantie kan experimenteren met mossen.
En efbi, bedankt voor je hulp met het Frans. Als er iets is, kloppen we aan.
En efbi, bedankt voor je hulp met het Frans. Als er iets is, kloppen we aan.

Ik ben zelf ook erg gecharmeerd van mos en heb enkele bakjes met mos en (vleesetende) plantjes staan, Als het vochtig is is veel mos goed te houden. Nadeel van het meeste mos is dat het vochtig gehouden moet worden.
Als je mos wilt houden zou ik op zoek gaan in de natuur en dan zoeken naar stenen of hout waar mos op groeit, liefst ook nog op droge plaatsen. Als je dan zo'n stuk hout of steen in je bak plaatst dan heeft het goede kansen om aan te slaan.
Verder heb je ook nog Tillandsia's

Kun je op een stuk hout of steen plaatsen, kan droog gehouden worden en is erg sterk (een vriend van mij heeft al een jaar een plant hiervan OP zijn terrarium liggen en leeft nog steeds)
En je hebt deze:

Is een hangende die alleen af en toe nat gespoten hoeft te worden.
Vetplanten geplaatst in zand (of grind) geef ik ook een goede kans en hebben weinig water nodig, levend steen (Lithops) zou daar ook in kunnen

je zou zelfs een cactus kunnen houden
Als je mos wilt houden zou ik op zoek gaan in de natuur en dan zoeken naar stenen of hout waar mos op groeit, liefst ook nog op droge plaatsen. Als je dan zo'n stuk hout of steen in je bak plaatst dan heeft het goede kansen om aan te slaan.
Verder heb je ook nog Tillandsia's

Kun je op een stuk hout of steen plaatsen, kan droog gehouden worden en is erg sterk (een vriend van mij heeft al een jaar een plant hiervan OP zijn terrarium liggen en leeft nog steeds)
En je hebt deze:
Is een hangende die alleen af en toe nat gespoten hoeft te worden.
Vetplanten geplaatst in zand (of grind) geef ik ook een goede kans en hebben weinig water nodig, levend steen (Lithops) zou daar ook in kunnen

je zou zelfs een cactus kunnen houden

- Lvet
- Lid
- Contacteer:
Bedankt voor je reactie, jij hebt er verstand van! Die Tillandsia's zijn erg mooi, ik heb ze eerder gezien, maar was ze alweer vergeten. Snel even gegoogled en ik lees dat ze niet of nauwelijks wortels groeien, ideaal dus. Maar mijn buitenwereld is zo'n 13x15 cm groot, dus ik weet niet of een Tillandsia daar te groot voor is. Tenzij er ook kleine soorten zijn.
Vetplanten zijn natuurlijk ook een goed idee. Ik heb ook vleesetende planten, onder andere ook Pinguicula (deze zal ik natuurlijk niet bij de mieren plaatsen
). Die Lithops, moeten die ook aarde hebben onder de laag grind? Of kunnen ze op grind alleen groeien? Zoja, kunnen ze dan ook op 1 groot stuk steen groeien (eventueel een stuk beton?). Een vetplant i.c.m. mos lijkt me erg leuk, zo blijven de mieren ook goed zichtbaar (bij een plant als de Tillandsia kunnen ze tussen de bladeren verstopt zitten).
Vetplanten zijn natuurlijk ook een goed idee. Ik heb ook vleesetende planten, onder andere ook Pinguicula (deze zal ik natuurlijk niet bij de mieren plaatsen

Tialndsia's zijn echt goed te houden. Gewoon op een stukje hout lijmen of iets dergelijks (of steen). Je kunt gewoon kleintje kopen en hard groeien ze niet dus lijkt mij zeker geschikt. De Lithops kan gewoon in grind, hoeft geen zand onder (inschatting van mij). Voordeel van vetplanten is dat ze weinig water nodig hebben.
Als je mos wilt houden moet je of mijn advies van die stenen opvolgen of het vochtig houden.
Erg leuk dat je vleeseters hebt. Ik heb ook verschillende soorten (in drie bakjes), mijn Pinguicula doet het erg slecht maar mijn vliegenvangertjes doen het super..
Als je mos wilt houden moet je of mijn advies van die stenen opvolgen of het vochtig houden.
Erg leuk dat je vleeseters hebt. Ik heb ook verschillende soorten (in drie bakjes), mijn Pinguicula doet het erg slecht maar mijn vliegenvangertjes doen het super..
- Lvet
- Lid
- Contacteer:
Ik zal zo'n stuk steen met mos proberen te zoeken, ik kan deze eventueel in de buitenwereld leggen en dan vastmaken door het in te gieten met cement o.i.d.
Offtopic: Mijn Pinguicula's doen het goed, ik begon met één en die heeft zich vermeerderd, ik kan zo de plantjes loshalen. Ik heb zelfs geprobeerd te bladstekken en daar komt al een klein plantje uit. Verder heb ik Sarracenia's (heb ik ook vermenigvuldigd door de wortelknoppen los te trekken) en een Drosera.
Offtopic: Mijn Pinguicula's doen het goed, ik begon met één en die heeft zich vermeerderd, ik kan zo de plantjes loshalen. Ik heb zelfs geprobeerd te bladstekken en daar komt al een klein plantje uit. Verder heb ik Sarracenia's (heb ik ook vermenigvuldigd door de wortelknoppen los te trekken) en een Drosera.
Wat maakt het uit dat je mieren in je buiten wereld beetje gaan graven??? trouwens ik heb ook humus enzo in me buiten wereld liggen en ze hebben er nog nooit in gegraven....
Op het moment:
-Niks..
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
-Niks..

Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
- Lvet
- Lid
- Contacteer:
Ik heb het liefst volledig zicht op de mieren en ik wil natuurlijk niet dat ze een deel van hun broed naar de buitenwereld verhuizen.
Met een humus ondergrond heb je wel sneller kans dar er zich schimmels in de buitenwereld gaan ontwikkelen.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Als ze zich ingraven in de buitenwereld, kun je het nest niet meer zien.Meesz schreef:Wat maakt het uit dat je mieren in je buiten wereld beetje gaan graven?
Ja maar als je een bodem dikte van 1 cm gebruikt gaan ze daar hun nest echt niet maken.
Op het moment:
-Niks..
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
-Niks..

Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Waarom niet? Mieren kunnen al een nest bouwen door losse korrels zand, klei, steentjes en plantmateriaal te verzamelen.