Een paar foto's die ik genomen heb in de vrije natuur. Ze zijn genomen zonder statief, hetgeen wel zichtbaar is, want het is heel moeilijk om mieren van die grootte scherp te fotograferen.
Enkele Lasius niger werksters verjoegen een Myrmica kolonie: er waren enkele doden, maar de Myrmica's leken zich bijna niet te verzetten. De hele kolonie was wel duidelijk op de vlucht. De L niger zijn duidelijk de dominante soort in de tuin van mijn ouders: ik heb al veel van dergelijke aanvallen kunnen observeren over de jaren.

Een L niger bemonstert een Myrmica op een madeliefje.

Deze houdgreep werd minutenlang volgehouden.

Deze koningin vluchtte weg op de stengels in de buurt.

Weggevluchtte werksters 'likken hun wonden'.

Een werkster probeert een angstige 'prinses' terug naar de kolonie te trekken aan de vleugel.
Enkele Lasius niger werksters verjoegen een Myrmica kolonie: er waren enkele doden, maar de Myrmica's leken zich bijna niet te verzetten. De hele kolonie was wel duidelijk op de vlucht. De L niger zijn duidelijk de dominante soort in de tuin van mijn ouders: ik heb al veel van dergelijke aanvallen kunnen observeren over de jaren.

Een L niger bemonstert een Myrmica op een madeliefje.

Deze houdgreep werd minutenlang volgehouden.

Deze koningin vluchtte weg op de stengels in de buurt.

Weggevluchtte werksters 'likken hun wonden'.

Een werkster probeert een angstige 'prinses' terug naar de kolonie te trekken aan de vleugel.