Betreffende mijn blog over mijn Camponotus barbaricus

Blog: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=68&t=7430
Dit vindt ik niet echt moeilijk ik kijk er niet naar ik haal enkel soms het watje er uit voor een mugje te geven dit is nog maar 1x gebeurd mag ze in winterslaap met broed?Camponotus soorten zijn geen beginnerssoorten omdat ze HEEL veel rust nodig hebben in de eerste fase. Het allermoeilijkste voor een beginner is om de mieren met rust te laten, we willen elke dag kijken (ik ook!).
GvG schreef:In het gebied waar jouw gyne gevonden is, Noord-Afrika...
Geldt ook voor mijn C. cruentatus kolonieGvG schreef:De meeste Europese mierensoorten overwinteren met larven. Er zijn uitzonderingen. Messor koninginnen vliegen uit in de herfst en beginnen pas met eitjes leggen in de lente. Lasius mixtus overwintert (de 1e winter) ook alleen. Soorten van het geslacht Formica gaan pas in winterslaap als de laatste larve is verpopt.
Ik lees veel over mieren. Bijvoorbeeld:
Mieren van de Benelux, Peter Boer.
The ants, E.O. Wilson en B. Hölldobler (Hierin wordt mooi omschreven hoe de winterslaap werkt, o.a. bij Camponotus sp. zoals C. Herculeanus.)
Als je de verschillende blogs over Camponotus soorten leest (bijv. die van ProXi over zijn C. ligniperda) lees je ook dat deze mieren overwinteren mét larven, net zoals andere Europese Camponotus spp. Ik heb geen reden om aan te nemen dat dit voor Camponotus barbaricus anders is. Deze soort komt voor in Zuid-Europa, min of meer naast de bovengenoemde soorten. In het gebied waar jouw gyne gevonden is, Noord-Afrika, is het 's winters gemiddeld 5 tot 10 graden. Soms vriest het zelfs.
Ik raad je dan ook aan om veel blogs te lezen over andere Camponotus soorten. De verzorging van C. barbaricus zal vergelijkbaar zijn.
-Toen ik mijn eerste kolonie aangeschaft heb heb ik eerst ongeveer een 2tal weken of meer hier alle bloggen over Myrmica rubra gelezen omdat ik die wilde houden! Die kolonie doet het perfect en heeft nog maar 2 doden gehad en dat omdat ik voor mijn eerste x een anti uitbraak olie had aangebracht en dat het een beetje te dik was, Hierdoor ontstond een druppel waar 2 werksters in verdronken.Als ik jou was zou ik je aanraden eerst eens goed in te lezen over een soort en te experimenteren met reageerbuisje en tempratuur en dat 100%
Ben ik het mee eens, al heb ik ook wel een beetje medelijden met de beestjes...Maar goed het zijn jouw mieren. Je doet maar.