Tom

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Tom
Lid

Tom

Bericht door Tom »

Naam: Tom
Leeftijd: 18
Woonplaats: Arnhem, of Emmen als ik even niet hoef te studeren.
Opleiding: Ik volg op dit moment de opleiding Bos- en Natuurbeheer aan het Helicon in Velp.

Een aantal hier zullen mij wel kennen van het andere Nederlandstalige mierenforum, en het leek mij eens een goed voornemen om vanaf dit jaar hier mee te gaan posten. ;)
Ik hou me al van jongs af aan bezig met insecten, vind alle insecten mooi en interessant, maar mijn grootste interesse gaat toch wel uit naar mieren. Ik heb inmiddels al heel wat kolonies gehad, eerst buiten in een oud aquarium, dat was natuurlijk niet mooi genoeg dus moesten ze naar binnen. Toen was er maar weinig te vinden over het houden van mieren (of ik kon gewoon niet met internet omgaan), dus ik deed maar gewoon wat mij het beste leek. Dat is heel lang goed gegaan, maar uiteindelijk wilde ik toch wat anders dan dat aquarium. Via invertebrate-focus heb ik veel geleerd over het houden van mieren in y-tong of in gips, en heb de afgelopen jaren dan ook al heel wat kolonies gehad.

Op dit moment heb ik:
Lasius niger met 300-400 werksters
Messor barbarus met 15 werksters
Lasius flavus met 10 werksters
Camponotus ligniperda met 30 werksters
Crematogaster scutellaris met 50-60 werksters

Verder heb ik nog een aantal grote Lasius niger kolonies gehad, een grote Myrmica rubra kolonie en een grote Messor barbarus kolonie met enkele duizenden werksters. De Lasius niger kolonies zijn gestorven door gebrek aan ervaring, toch moet ik iets goed gedaan hebben om ze tot zulke grote kolonies uit te laten groeien. :P
De koningin van de Messor barbarus kolonie is helaas begin 2008 verdronken tijdens de zoveelste poging van deze kolonie om uit te breken. De reden van deze uitbraak was waarschijnlijk ruimte tekort, vlak voor ze naar hun nieuwe nest konden verhuizen waren ze weer uitgebroken en vond ik de koningin in het waterreservoir.

Ik heb geen plannen voor nieuwe kolonies, over enkele weken wil ik graag beginnen met een kolonie Atta cephalotes, dat vind ik eerst weer genoeg voor de rest van 2009.
The Summer Is Magic
mn
Lid

Re: Tom

Bericht door mn »

Welkom op het forum Tom !
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
McK
Lid
Contacteer:

Bericht door McK »

Welkom op het forum!

Lasius niger is niet moeilijk om in leven te houden en aangezien je toch aanzienlijk grote kolonies had wil dat toch wat zeggen, heb je ze hun winterslaap laten houden?
Verder raad ik je aan om uit te kijken met Atta, Mika heeft zich ook een kolonie aangeschaft, dus als hij een blog aanmaakt probeer daar dan wat uit te leren ;)
Veel succes en ik hoop om je blogs hier ook te vinden binnenkort!
We are always running for the thrill of it.
Tom
Lid

Bericht door Tom »

Het probleem zat hem voornamelijk in de winterslaap, ik wat toen nog niet zo lang bezig met het houden en verzorgen van mieren. Waarschijnlijk heb ik ze te snel weer warm laten worden toen ze weer uit de winterslaap moesten.

Ik ben inmiddels al ruim 2 jaar bezig alles te lezen wat er maar te lezen is over het houden van een Atta kolonie, zolang staan er hier ook al 3 lege bakken in de kast van de vorige in Nederland die bladsnijders heeft gehad. Ik weet niet meer zeker of hij een Atta kolonie had of dat het een Acromyrmex kolonie was.
Na 2 jaar er over gedacht en gelezen te hebben had ik nu toch de knoop maar eens doorgehakt. ;) Ik lees hier alweer een tijdje mee, maar dat Mika ook een kolonie gekocht had is mij toch ontgaan. Ik zal zijn blog zeker volgen zodra die er is.
The Summer Is Magic
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Hallo en welkom op het forum.

Ik heb mijn Atta kolonie nog maar net, en ik heb ze na lang afwegen toch gekocht.

Als dat je lijstje kolonies is, dan is er nog geen enkele beland in een stadium waar ze echt een uitdaging kan vormen, om te onderhouden: mijn voorstel zou sowieso zijn om nog wat ervaring met andere mieren op te doen.
DUCKDUCKGO!
mn
Lid

Bericht door mn »

Is deze kolonie van jou (geweest) ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Tom
Lid

Bericht door Tom »

Ja dat klopt, dit is de grote Messor kolonie die overleden is omdat de koningin is verdronken.
Hier zijn al een behoorlijk aantal werksters, maar toen de kolonie op z'n grootst was was elke kamer die je in dit filmpje ziet zwart van de werksters.
The Summer Is Magic
mn
Lid

Bericht door mn »

Jammer van dat ongelukje.
Hoelang heeft het eigelijk geduurt om ze op deze grote te krijgen ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Tom
Lid

Bericht door Tom »

Als ik heel eerlijk ben durf ik dat niet met volledige zekerheid te zeggen, de tijd lijkt soms echt voorbij te vliegen. :P
Ik heb ze gekregen met, ik geloof, 9 werksters, dat zal dus sowieso 1 jaar geweest zijn.
Volgens mij heb ik ze zelf zo'n 4 jaar gehad, maar zoals ik zeg ben ik daar niet helemaal zeker van.

Deze kolonie is trouwens een tijdje te zien geweest op de televisieschermen in verschillende McDonald's en een aantal stations.
Het ging daarbij om het volgende filmpje. (Ik heb geen invloed gehad op de "weetjes" in het filmpje, er zijn hier alleen 2 mensen geweest om een aantal opnames te maken.)
The Summer Is Magic
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Je had ze van de lente van 2005.
DUCKDUCKGO!
Menph
Lid
Leeftijd: 40

Bericht door Menph »

Leuk dat je meepost Tom!

Ik heb ook op het Helicon gezeten. (Boomteelt in Helmond)
Plaats reactie