Leeftijd: 18
Woonplaats: Arnhem, of Emmen als ik even niet hoef te studeren.
Opleiding: Ik volg op dit moment de opleiding Bos- en Natuurbeheer aan het Helicon in Velp.
Een aantal hier zullen mij wel kennen van het andere Nederlandstalige mierenforum, en het leek mij eens een goed voornemen om vanaf dit jaar hier mee te gaan posten.

Ik hou me al van jongs af aan bezig met insecten, vind alle insecten mooi en interessant, maar mijn grootste interesse gaat toch wel uit naar mieren. Ik heb inmiddels al heel wat kolonies gehad, eerst buiten in een oud aquarium, dat was natuurlijk niet mooi genoeg dus moesten ze naar binnen. Toen was er maar weinig te vinden over het houden van mieren (of ik kon gewoon niet met internet omgaan), dus ik deed maar gewoon wat mij het beste leek. Dat is heel lang goed gegaan, maar uiteindelijk wilde ik toch wat anders dan dat aquarium. Via invertebrate-focus heb ik veel geleerd over het houden van mieren in y-tong of in gips, en heb de afgelopen jaren dan ook al heel wat kolonies gehad.
Op dit moment heb ik:
Lasius niger met 300-400 werksters
Messor barbarus met 15 werksters
Lasius flavus met 10 werksters
Camponotus ligniperda met 30 werksters
Crematogaster scutellaris met 50-60 werksters
Verder heb ik nog een aantal grote Lasius niger kolonies gehad, een grote Myrmica rubra kolonie en een grote Messor barbarus kolonie met enkele duizenden werksters. De Lasius niger kolonies zijn gestorven door gebrek aan ervaring, toch moet ik iets goed gedaan hebben om ze tot zulke grote kolonies uit te laten groeien.

De koningin van de Messor barbarus kolonie is helaas begin 2008 verdronken tijdens de zoveelste poging van deze kolonie om uit te breken. De reden van deze uitbraak was waarschijnlijk ruimte tekort, vlak voor ze naar hun nieuwe nest konden verhuizen waren ze weer uitgebroken en vond ik de koningin in het waterreservoir.
Ik heb geen plannen voor nieuwe kolonies, over enkele weken wil ik graag beginnen met een kolonie Atta cephalotes, dat vind ik eerst weer genoeg voor de rest van 2009.