Acryl nest koppelen aan minibos

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Arno
Lid
Leeftijd: 55

Acryl nest koppelen aan minibos

Bericht door Arno »

Beste mensen,

Ik wil een acrylnest koppelen aan een minibos, een bak van 80 x 40 x 40 CM vol met beplanting, mos, etc. De bedoeling is dat de mieren vrij in het bos lopen maar ik had er nog niet bij stilgestaan dat de hele kolonie misschien zal verhuizen naar het bos. Dat is niet de bedoeling want ik moet ook in die bak kunnen werken, planten toevoegen en verwijderen, etc.

Is er kans dat de mieren vanuit hun acrylnest verhuizen naar de plantenbak? In de plantenbak is het vrij vochtig met een bodem van potgrond en stekgrond.

Alvast bedankt!

Gr. Arno
Manimaner
Lid

Re: Acryl nest koppelen aan minibos

Bericht door Manimaner »

ja, die kans is er zeker.
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

Kolonies zullen versieringen in de buitenwereld vaak voor andere doeleinden gebruiken: ze gebruiken takjes om de nestingang te verstoppen en kleinere delen en zand om het glas in de nestgangen te verduisteren. Afval zullen ze ergens in je mooie minibos neerleggen. Als je een soort met stevige kaken gebruikt, zoals een soort met major werksters, dan zullen ze mogelijk de versieringen in stukjes knippen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Arno
Lid
Leeftijd: 55

Bericht door Arno »

Bedankt voor het antwoord. Ik zal iets anders moeten bedenken dus als ik mieren in dat bos wil zien zonder dat de kolonie daar intrekt. Voorheen haalde ik van buiten tientallen mieren en liet ze los in het bosje, prachtig om te zien want ze zijn daarin heel erg actief, er is veel te doen voor ze, maar die mieren sterven na verloop van tijd.

De mieren mogen overigens alles kapot maken en hun vuil in dat bos dumpen, graag zelfs, het is hun bos, maar als ze er hun nest gaan bouwen kan ik er niet meer aan knutselen ben ik bang...

Gr. Arno
Dorylus
Lid

Bericht door Dorylus »

Om te voorkomen dat je mieren een nest gaan graven in het bos, kun je eventueel eerst een laag gips, cement of iets dergelijks leggen. Daar bovenop vervolgens een dun laagje aarde.
1x Lasius niger: blog
1x Messor barbarus
Plaats reactie