Water bijna op wat nu!?
Water bijna op wat nu!?
Hallo iedereen,
Ik heb al een tijdje een gyne van lasius niger en nu heeft ze al grote larfjes en kleine larfjes alleen nog geen werksters.
Maar nu is haar water al bijna voor de helft op! en nu vroeg ik me af: kan ik haar al overplaatsen in een ander buisje of moet ik wachten op de eerste werksters? en als ik haar kan overplaatsen hoe doe ik dit dan het best?
alvast bedankt,
Tim
Ik heb al een tijdje een gyne van lasius niger en nu heeft ze al grote larfjes en kleine larfjes alleen nog geen werksters.
Maar nu is haar water al bijna voor de helft op! en nu vroeg ik me af: kan ik haar al overplaatsen in een ander buisje of moet ik wachten op de eerste werksters? en als ik haar kan overplaatsen hoe doe ik dit dan het best?
alvast bedankt,
Tim
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Re: Water bijna op wat nu!?
Zou ik wel doen, de werksters kunnen het broed verplaatsen.
Benieuwd naar mijn kanaal?
https://www.youtube.com/channel/UC-REF9 ... hkmtqE3_ww
Half leeg is in dit geval meer dan half vol. Ook het watten bevat nog veel water dus er is meer dan het oog ziet. Laat de kolonie lekker zitten totdat het water helemaal op is. Dan kan je een tweede nest (buisje) aanbieden die weer wel vochtig is. Zorg dat het nieuwe nest goed verduisterd is en het oude geen verduistering meer heeft en de kolonie zal zichzelf verhuizen. Ze bepalen zelf wanneer het moment daar is.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
-
- Lid
inderdaad, halfvol is nog heel veel!
Als het water echt op is een nieuw buisje aanbieden en houd het in de gaten. Kleine kolonies kunnen nog wel eens erg koppig zijn en sterven soms liever dan dat ze verhuizen. Het kan wel een tijd duren voordat ze verhuizen, maar zolang er geen sterfgevallen zijn is alles in orde en zullen ze hopelijk vanzelf verhuizen.
Als het water echt op is een nieuw buisje aanbieden en houd het in de gaten. Kleine kolonies kunnen nog wel eens erg koppig zijn en sterven soms liever dan dat ze verhuizen. Het kan wel een tijd duren voordat ze verhuizen, maar zolang er geen sterfgevallen zijn is alles in orde en zullen ze hopelijk vanzelf verhuizen.
Oké bedankt ik zal wachten tot het helemaal op is en dan zal ik ze over laten lopen. Ik hoop alleen dat ze niet de keuze makken dat ze sterven in het oude buisje.
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
-
- Lid
Dat komt wel goed 

Wachtten tot het helemaal op is zou ik ook niet doen...
Benieuwd naar mijn kanaal?
-
- Lid
Het watje blijft meestal nog een hele tijd vochtig nadat het water "op" lijkt te zijn.
- Beffie
- Lid
Bij mijn beide kolonietjes Lasius niger lijkt het proefbuisje ook droog te staan. Ik heb daarom een tweede buisje er naast gelegd. Dan kunnen ze zelf een keuze maken voor de ideale plek. Tot nu toe zit de gyne met veel poppen en werksters in het droge buisje; in het nieuwe (vochtigere) buisje worden de larven verzorgd.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Goeie tip, die zal ik onthouden.Beffie schreef:Bij mijn beide kolonietjes Lasius niger lijkt het proefbuisje ook droog te staan. Ik heb daarom een tweede buisje er naast gelegd. Dan kunnen ze zelf een keuze maken voor de ideale plek. Tot nu toe zit de gyne met veel poppen en werksters in het droge buisje; in het nieuwe (vochtigere) buisje worden de larven verzorgd.
1x Lasius niger: blog
1x Messor barbarus
1x Messor barbarus
- Beffie
- Lid
Zie nu net dat één kolonie vannacht uit zichzelf verhuisd is. Dit heeft meer dan een maand geduurd. Geduld is dus erg belangrijk!
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
Oké ik dat vind ik niet erg als ik lang moet wachten zolang ze het maar overleven maar dat lukt wel.
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula