Hoe moet ik het aanpakken?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Gebruikersavatar
AntFan
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door AntFan »

Vandaag de mieren van Art747 binnen gekregen! Nogmaals heel erg bedankt daarvoor ;). Het zijn twee gynes, een met eieren en een zonder. Die met eieren had een werkster, maar die is helaas overleden (ik denk tijdens de reis).
Ik heb ze laten verhuizen naar buisjes met water, waar ze uit begonnen te drinken. Ik heb bij die met eitjes een rietje bij de watten gedaan, zodat de werksters er zo meteen uit kunnen. Ook heb ik al een pillen strip met suikerwater neergelegd. Ik had wat (rode)mieren gevangen uit het bos (mijn tuin grenst aan het bos :) ) om te testen of de lampenolie werkte als anti-ontsnappingsmiddel, het werkte top. Ik zit er over na te denken om een blog te beginnen, lijkt me namelijk wel leuk, en dan heb ik zelf ook een overzicht van hoe de kolonie's groeide.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door GvG »

Als de gyne geen werksters (meer) heeft kun je het buisje beter helemaal afsluiten en verduisteren. Als de eerste werksters ontpoppen kan het rietje er in.
Gebruikersavatar
AntFan
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door AntFan »

Doe ik! Ik dacht namelijk eerst dat de werkster nog wel leefde, daarom deed ik dat maar.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door Kegge »

Veel succes. Laat maar komen dat blog. Ik lees ze graag.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Roschambo
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door Roschambo »

Het probleem dat ik had met mijn betonnen nest was niet dat het niet vochtig was, ik was te enthousiast en liet er een te kleine kolonie in los. Dit had als gevolg dat ze zoals eerder verteld in deze thread gestressed werden, ik had ze daarom naar een reageerbuis verhuisd ondertussen zitten ze in een ytong nest met aardig wat minors en majors. Ik ga binnenkort nogmaals een poging doen tot het maken van een beton nest. Aangezien het oude betonnest tijdens mijn verhuizingen is weg gegooid, omdat het een lelijk ding was.
1x Messor Barbarus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door GvG »

Werkte de bevochtiging zoals je gehoopt had?
Gebruikersavatar
Roschambo
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door Roschambo »

Messor Barbarus heeft relatief weinig bevochtiging nodig, beton laat wel vocht door, dit is ook de rede dat betonrot voor kan komen (hierbij begint het wapeningsstaal in het beton te roesten en drukt hiermee het beton uit elkaar). Wat ik heb ervaren met beton is dat het belangrijk is dat het niet zo snel reageert op water. Het neemt het water zeer langzaam op. Een mogelijkheid om de bewatering te verbeteren is het toevoegen van stukjes ytong. Ik hoop deze week wat tests uit te gaan voeren.
1x Messor Barbarus
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door Art747 »

Dus je zou een kern van Yton kunnen nemen, een aantal kleine gaten verticaal om met een injectienaald water toe te voegen, er om heen cement waar je kamers in maakt met een uitweg naar boven (de buitenwereld). Het cement is er dan voornamelijk voor om het zonder kieren te laten aansluiten tegen de buitenkant van het glas, plastic (what ever). Dus zo'n beetje als het Ferrero Rocher formicarium elders in dit forum. Je zou ook een verticaal gat kunnen maken naar een (doodlopende) kamer in het hart van het formicarium voor techniek (temperatuur, vocht sensor). Maar zo'n blok formicarium kan je niet bepaald makkelijk op temperatuur brengen met een warmte matje. Dat lijkt me een fors nadeel.
Gebruikersavatar
Roschambo
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door Roschambo »

Dat is juist het mooie aan een betonnen formicarium je zou warmtedraad/matje in kunnen bouwen zolang je ervoor zorgt dat de temperatuur van het draad niet te hoog op loopt, waardoor het meer zoals vloerverwarming wordt. Het mooie aan beton is dat het te gieten is zoals met gips maar dan duurzamer. Ik herriner me dat ik een tijdje een kolonie lasius niger in zo'n ikeabakje met de groene deksel gevuld met beton heb gehouden, waarbij het ikea bakje op z'n kop gebruikt werd watten zorgde bij deze opstelling voor bevochtiging van het beton door een bakje met dezelfde grote eronder te hebben staan gevuld met water.
1x Messor Barbarus
Gebruikersavatar
AntFan
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door AntFan »

Beton is dus wel eventueel mogelijk? Ik denk dat ik maar gewoon voor Ytong ga, ik ben immers een beginner. En een 3D geprint nest met gips ;-)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door GvG »

Het eerste jaar heb je echt genoeg aan reageerbuisjes.
Gebruikersavatar
AntFan
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door AntFan »

Helaas is volgens mij schimmel in 1 reageerbuisje ontstaan!
Als dat zo is, moet ik de koningin dan zo snel mogelijk verplaatsen?
Hier een foto:
Afbeelding
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door Manimaner »

nee, van schimmel hebben ze niet zo heel veel last. als jij de koningin gedwongen verhuist dan heeft ze daar waarschijnlijk veel meer last van.
Dan praat ik nog niet over het waarschijnlijke verlies van wat broed.
Gebruikersavatar
AntFan
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door AntFan »

Oké, dan laat ik haar gewoon zitten.
Bedankt! :)
Plaats reactie