Eerst even een kleine introductie!
Ik ben 2 jaar geleden ook lid geweest op dit forum, maar ben mijn inloggegevens kwijt geraakt... Zodoende heb ik me opnieuw aangemeld!
Zoals ik al zei ben ik 2 jaar geleden ook bezig geweest met het houden van mieren (Lasius Niger) echter heb ik er niet lang van kunnen genieten, omdat ze bij mij niet wilde overleven... Ik had toendertijd zelf een Ytong nest gemaakt, maar hier hebben ze nooit gebruik van gemaakt...
Nu zag ik begin juli een aantal gynes (Lasius Niger) buiten lopen en begon het bij mij weer te 'kriebelen'. Dus heb ik de reageerbuisje onder het stof vandaan gehaald, gevuld met water en watten, en 3 mooie gynes gevangen!
Nu, zo'n 3 a 4 weken later hebben alle 3 de gynes eitjes gelegd en die zijn al in ver gevorderde status

Nu wilde ik het gelijk goed aanpakken dus heb ik via de Antstore een formicarium besteld en deze heb ik vandaag binnen gekregen!
Het ziet er allemaal keurig netjes uit, maar ik wil het nu wel echt goed doen!
Er zit bij het geheel een engelse beschrijving, maar ik kom er toch niet helemaal uit.
Daarom heb ik een aantal vragen, ik hoop dat jullie ze voor mij kunnen beantwoorden:
1. Ik heb 3 zakjes er bij gekregen waarvan 2 met 'zand'. ik snapte uit de beschrijving dat de rode steentjes als eerst er in moeten, maar de verhouding tussen de andere 2 zakjes is mij niet helemaal duidelijk...
2. Het gedeelte is het formicarium waar het zand tussen moet is aan de onderkant open (over de hele lengte), waarvoor dient dit? Want zo kan ik toch het nest niet goed vochtig houden??
3. Waar laat ik de buisjes met de gynes in dit nest? Zal ik ze alle 3 tegelijk erin leggen en dan maar zien of de sterkste overleefd? Of hebben jullie een beter idee?
4. Waar dient het rode plastic A4-tje voor?
5. Waar zijn de 2 dingen voor op de 3e foto links onderin voor?
Hieronder zijn de foto's van het formicarium en de spulletjes die erbij zaten. Het PDF bestand is de gerbuiksaanwijzing.
Foto 1 (zakjes zand en zakje steentjes)

Foto 2 (rood plastic A4-tje)

Foto 3 (alle toebehoren)

Foto 4 (formicarium)

Foto 5 (formicarium)