Horizontaal formicarium in frisdrank blikje

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
tempant
Lid

Horizontaal formicarium in frisdrank blikje

Bericht door tempant »

Zoals nu al een paar jaar tijdens de winter, ben ik ook nu weer aan het knutselen geslagen. Telkens probeer ik de ontwerpen te verbeteren.

Mijn eerste formicaria waren sterk gebaseerd op het bekerformicarium zoals Westdijk het hier mooi beschreven heeft. Zie hier (linkje) de versie die ik ervan maakte. Ik heb nog steeds 2 kolonies (Lasius niger) in zo'n formicarium. Ik vind het er mooi uitzien en het is goedkoop en praktisch. Echter, ik ondervond wel volgende nadelen:
- mieren slepen graag stukjes meelworm in de gangen die dan soms beginnen te beschimmelen en troep geven. Het is erg lastig om die te verwijderen.
- om de mieren te zien zonder dat je het bekerformicarium wil opheffen moet je met je oor op de tafel gaan liggen.
- gezien het een verticaal formicarium is (je kijkt ernaar vanop zij) wordt het plastik snel vuil

Vorig jaar ben ik formicaria gaan bouwen op basis van Ferrero Rocher doosjes. Zie hier (linkje) de resultaten. Uitgangspunt was om nest en buitenwereld geïntegreerd te hebben. Ik was helemaal tevreden op het vlak van het uitzicht van het formicarium, echter opnieuw ondervond ik een aantal nadelen:
- de 3 zelfde nadelen als bij het bekerformicarium
- erg tijdrovend om te bouwen
- bevochtiging werkt niet zo goed als ik had gehoopt. Dagelijks bevochtigen was noodzakelijk.

Deze tekortkomingen leidden dan weer tot volgende aanpassing (linkje): een combinatie van een horizontaal formicarium met een aparte buitenwereld in een Ferrero doosje. Voor dit ontwerp moest ik wel mijn voorkeur opgeven voor een formicarium waarbij het nest uit een gangenstelsel bestaat dat onder de buitenwereld ligt (wat ik er wat natuurlijker vind uitzien). Maar het loste wel een aantal problemen op:
- optimale zichtbaarheid van het nest (zonder met je oor op de tafel te hoeven liggen)
- bevochtiging werkt prima
- doordat het glas het 'plafond' is van de mieren en geen 'zijmuur' wordt het niet zo snel vuil
Echter, er blijft een belangrijk nadeel: het is erg tijdrovend om dit te bouwen.

Voor mijn volgende probeersel wilde ik dus vertrekken van het horizontale formicarium met Ferrero buitenwereld, maar dan in een versie die ik snel kan bouwen (max 1-2 avonden). Liefst ook nog met goedkope materialen. Hieronder zie je hoever ik daarmee sta.

Ipv een houten 'doos' te knutselen voor het nest, besloot ik te werken met een bestaande 'container'. Mijn oog viel op een leeg blikje frisdrank en ik zag dat dit qua grootte goed bij een Ferrero doosje past. Door het doormidden te knippen heb ik een waterdicht omhulsel voor het nest. Hierin moet een cylindervormig stuk Ytong komen met dezelfde diameter als het blikje. Ik heb een klokboor (zie foto 2 hieronder) waarmee ik dat in geen tijd kan maken. Met een speerboor maak ik onderaan het Ytong een holte die als waterreservoir dient.

Afbeelding

Uit een oud cd doosje boorde ik dan een stukje plexiglas dat dan bovenop het Ytong moet komen zodat de mieren goed zichtbaar zijn. Tenslotte zaagde ik een houten dekseltje uit een leeg sinaasappelkistje zodat de mieren goed verduisterd kunnen worden.

Afbeelding

Ik besloot 4 kamers uit te hollen in de vorm van 'taartstukken' Via kleine gaten kunnen de mieren van kamer naar kamer. Blikje + Ytong + plexiglas ziet er zo uit:

Afbeelding

Bedoeling is om het nest als volgt te gaan combineren met een Ferrero buitenwereld (gemonteerd op een plankje):

Afbeelding

To do:
- connectie van nest met buitenwereld maken
- blikje, deksel en plankje kleurtje geven zodat het er wat 'gelikter' gaat uitzien
- kleinere greep voor het dekseltje zoeken
- buitenwereld inrichten (zoals in mijn vorige ontwerpen)
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Westdijk
Lid
Contacteer:

Re: Horizontaal formicarium in frisdrank blikje

Bericht door Westdijk »

Je bent creatief bezig geweest en blijkbaar ook nog eens heel snel. ;) Mooie en duidelijke opnamen maken het plaatje compleet. Ik zou daar zelf niet zomaar op zijn gekomen om een blikje om te vormen tot een formicarium. Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat en natuurlijk je ervaringen.
Kegge
Lid

Bericht door Kegge »

Wat een bijzonder gaaf ontwerp! Ik heb je andere draadjes ook gevolgd en jouw bouwsels zijn een ware inspiratiebron.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Venator
Lid

Bericht door Venator »

Heel leuk bedacht!!
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

Een leuk, praktisch en eenvoudig te maken formicarium. Mooi hoor!
Silence
Lid

Bericht door Silence »

Hoi,

ziet er leuk uit... maar volgens mij gaat het wel roesten of niet? Heeft dat geen nadelige gevolgen voor het water dat opgenomen wordt richting de mieren?
1 x Myrmica Rubra (2 gynes) 300+
1 x Camponotus Cruentatus 50+
1 x Pheidole Pallidula 20+
3 x Messor Barbarus 700+, 100+, 20+
2 x Crematogaster Scutelaris 5+, 40+
1 x Camponotus Dolendus 30+
1 x Lasius Niger 50+
20 x Lasius Niger 5+
GvG

Bericht door GvG »

Hmm... volgens mij worden blikjes tegenwoordig van aluminium gemaakt. Ik weet niet zeker of aluminium(oxide) slecht is voor mieren. Voor mensen in ieder geval niet, aangezien we er frisdrank in bewaren. Scherpe randjes lijken me een groter risico.

Ziet er leuk uit! Grappig dat de klokboor precies aansluit op het blikje. Hoe heb je de kamertjes zo netjes uitgekerfd?
Silence
Lid

Bericht door Silence »

GvG schreef:Hmm... volgens mij worden blikjes tegenwoordig van aluminium gemaakt. Ik weet niet zeker of aluminium(oxide) slecht is voor mieren. Voor mensen in ieder geval niet, aangezien we er frisdrank in bewaren. Scherpe randjes lijken me een groter risico.

Ziet er leuk uit! Grappig dat de klokboor precies aansluit op het blikje. Hoe heb je de kamertjes zo netjes uitgekerfd?
Aluminium roest ook... wel minder snel maar toch.
1 x Myrmica Rubra (2 gynes) 300+
1 x Camponotus Cruentatus 50+
1 x Pheidole Pallidula 20+
3 x Messor Barbarus 700+, 100+, 20+
2 x Crematogaster Scutelaris 5+, 40+
1 x Camponotus Dolendus 30+
1 x Lasius Niger 50+
20 x Lasius Niger 5+
dvd
Lid

Bericht door dvd »

Ik hou kleine kolonies het liefst in een proefbuisje.Maar het neemt niet weg dat het leuk gemaakt is :D
tempant
Lid

Bericht door tempant »

Dank voor jullie reacties! Ik probeer later deze week af te werken en post dan het resultaat. En dan krijg ik ongetwijfeld zin om een kolonie te vroeg uit de koelkast te halen :lol:

@Silence: Ik zocht het even op en het lijkt dat wat GvG zei klopt: aluminium oxideert wel, maar roest niet. Aluminiumoxide zorgt voor een soort beschermlaag op het aluminium. Hier een linkje met meer info. Ik hou het in elk geval in de gaten. Mocht het een probleem blijken, dan kan ik het blik vervangen door het onderste van een waterflesje ofzo (maar dat laat zich minder mooi afwerken, denk ik).

@GvG: Die klokboor komt met een hele set van zaagjes met verschillende diameter. Ik moet toegeven dat de binnendiameter van de (best passende) klokboor ongeveer een milimeter groter is dan de binnendiameter van het blik (65mm), dus moet ik met wat schuurpapier nog wat bijwerken. Maar dat gaat makkelijk en snel. De kamers heb ik uitgehold met een platte beitel en een halfronde beitel. Met die laatste kan je die bogen maken. En idd, de scherpe rand van het blik is zeker een nadeel van dit ontwerp!
MvdW
Lid

Bericht door MvdW »

Ziet er erg mooi en praktisch uit.
Ik ga ook verder met knutselen, het is wel erg vooruit werken voor mij.
Ik heb namelijk nog geen enkele mieren kolonie in huis.
Maar het is wel erg leuk, ben nu bezig met een beker.
Eerst minimaal 1 jaar in een buisje houden ben ik bewust van :-)
Messor barbarus
Lasius niger 3x
tempant
Lid

Bericht door tempant »

Korte update:

Vandaag de tijd genomen om een plankje op maat te zagen op het geheel op te monteren. Verder alles ook in het wit gezet. Oorspronkelijk als grondlaag bedoeld, maar ik vind het er wel strak uitzien en denk dat ik het zo maar laat. Ook heb ik de doorgang van het nest naar de buitenwereld gemaakt. Dit is een kort plastic buisje met diameter van ongeveer 4.5mm. Merk ook op dat ik het blikje nog wat probeerde bij te werken, maar hierdoor valt het deksel niet meer mooi in het blikje en daar stoor ik mij aan. Ik probeer er nog iets op te vinden, maar ik vrees dat er niet veel aan te doen zal zijn. Volgende poging beter ;)

Enige wat nu nog rest is de buitenwereld inrichten.

Afbeelding
Kegge
Lid

Bericht door Kegge »

:applaus:

Ik vind het een prachtig kunstwerkje.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
ProXi
Lid

Bericht door ProXi »

Ziet er leuk uit inderdaad! Zou niet misstaan in een Jan des Bouvrie interieur ;)
Plaats reactie