Ik ben bezig aan mijn eerste formicarium en aldoende heb ik paar vraagjes, waarvoor ik uiteraard naar AntForum kom

Allereerst vroeg ik me af of jullie me wat feedback kunnen geven over hoe ik de talklaag heb aangebracht:

Het lijkt wel te werken, aangezien ik al een mier heb zien vallen toen ze de talklaag bereikte.
Verder wilde ik eigenlijk de bak op de een of andere manier in de breedte in tweeën delen en elk deel verwarmen met een warmte matje. Om de verwarming te realiseren twijfel ik of ik een groot matje wil kopen en die over de gehele bodem wil leggen, waardoor dus beide delen door één matje verwarmd worden, of dat ik twee verschillende matjes haal en elk deel verwarm met zijn eigen apparaat. Ergens ben ik echter wel bang dat als ik kies voor een set-up met één matje, dat de mieren op de een of andere manier onder het schotje doorkruipen wat ik zou gebruiken om de twee delen te scheiden, aangezien deze dan niet tot de volledige glasbodem zal rijken (zal rusten bovenop het matje, of misschien een andere bodem die ik dan over het matje leg...?). Zou ik hier tevens een thermostaat voor moeten halen? Ik wil overigens in de éne helft een kolonie Camponotus Vagus houden, en in de ándere een ander soort...wat mij brengt bij mijn volgende, en wees gerust, laatste vraag

Die tweede soort waar ik het zojuist over had, zal hopelijk een soort zijn die ik gewoon uit de achtertuin kan halen. Ik heb namelijk een mooi soort ontdekt die nesteld onder stenen/in de grond bij ons in de achtertuin. Echter heb ik geen flauw idee wat voor soort dit is.
Ze lijken een stukje groter en rustiger te zijn dan de mieren die ik hier gewend ben, en ze schijnen wat roodachtig lijkt op de foto's (hoewel ze in het echt niet echt rood uitzien, maar ik ben wel een beetje kleurenblind, toegegeven

Merci voor jullie tijd:)
Dean