Hoi, welkom op het forum.
Om deze vraag te stellen kun je het beste een nieuw onderwerp beginnen in het deel "beginnersvragen". Je stelt de vraag nu in een oud onderwerp, terwijl je vraag niet echt met het onderwerp te maken heeft.
Ik zal je toch antwoord geven, als je meer wilt weten moet je even een nieuw onderwerp starten.
gabbermanNL schreef:Ik ben nieuw met dit en wil later (rond zomer) ook een kolonie stichten.
Goed idee, dan kun je zelf koninginnen vangen, dat is leuker dan kopen!
Kun je meerdere kolonies in 1 bak houden?
Nee, niet echt. Het is wel mogelijk, als je de juiste soorten bij elkaar zet en een héle grote bak hebt, maar in de praktijk is het erg lastig. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar dat werd altijd vechten.
En als er meerdere koninginnen uitkomen wat gebeurt er met hun als je ze in bijvoorbeeld (...) (Mierenboerderij T-Farm Plexiglas) houdt?
Ik denk dat je vraagt wat er gebeurd als er jonge koninginnen geboren worden in de kolonie, die een bruidsvlucht gaan houden. Dat gebeurt eigenlijk nooit. De meeste soorten gaan pas bruidsvluchten houden als de kolonie zeer groot is, dat duurt vele jaren. Ik wel eens jonge koninginnen gehad in mijn Myrmica kolonie, en in Temnothorax kolonies. Bij de Myrmica gingen ze dood, of ze bleven in de kolonie als een soort werkster, ze gingen geen eitjes leggen. Bij de Temnothorax kolonies vlogen ze wel uit en vond ik ze in de vensterbank. Vooral mannetjes. Bij het nest dat jij noemt kunnen ze denk ik niet wegvliegen omdat het dicht is aan de bovenkant.
Dat brengt me bij mijn laatste punt, het eerdergenoemde nest raad ik af voor een beginner als jij. Voordat je de gangen van de mieren ziet zoals op de plaatjes moet je een grote kolonie hebben, van meerdere jaren oud. Een kolonie met meerdere honderden werksters. Een kleinere kolonie houdt altijd ruimte tussen het nest en het glas zodat je de mieren nooit ziet, behalve als ze boven de grond uitkomen om eten te zoeken. Dat is niet vaak bij kleine kolonies.
Linksboven, onder het kopje "mierenhobby" vind je de beginnershandleiding. Lees die even door, daar vind je ook informatie over nesten die beter geschikt zijn. Als je vragen hebt horen we die graag! Wel in een nieuw onderwerp.