Winterslaap

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Winterslaap

Bericht door miel »

Dat kan wel zijn, maar dit jaar is ook wel heel extreem(het is niet voor niets de warmste 25 januari ooit) Dat de mieren buiten actief zijn, betekent niet dat het goed voor ze is, Ik zou ze nog niet wakker maken, want ik zie het namelijk zo:

Je kunt ze nu al wel gaan wakker maken, maar dan zullen ze niet al hun energie benutten. Ik maak ze pas in maart wakker, dan zijn ze weer helemaal actief, en wordt al hun energie goed benut. Als je ze niet afkoelt, hou je ze een beetje wakker, dit vind ik zonde, omdat ze dan niet volledig actief zijn, en niet al hun energie wordt benut...
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterslaap

Bericht door Manimaner »

Ik heb een aantal kleine lasius flavus kolonies al eerder uit de winterslaap gehaald en die groeien als kool. Het effect van dat elk jaar doen en zeker met grote kolonies waarin de gynes altijd eitjes leggen is echter op langere termijn onduidelijk. Ik zou het in ieder geval.niet riskeren. Volgend jaar krijgen ze een volledige winterslaap.
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Winterslaap

Bericht door timdgd »

Sorry jongens, het was niet mijn bedoeling om een ruzie bericht te starten :lol: .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterslaap

Bericht door Manimaner »

Timdgd schreef:ruzie
Een onenigheidje ;)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

Met mijn bericht wilde ik iets duidelijk maken. Blitz, jij benadert ons met een vraag. Jij wilt ons advies. Ik heb inmiddels een paar jaar ervaring en verschrikkelijk veel gelezen en geleerd (ook tijdens mijn studie) over mieren en andere insecten. Door die ervaring en opgedane kennis had ik het gevoel dat ik je kon helpen. Ik heb (meermaals) mijn best gedaan om je vragen te beantwoorden, en de tijd genomen om het goed uit te leggen. Als dan blijkt dat je je vraag elders nogmaals stelt in de hoop op een ander antwoord, vind ik dat vervelend. Het lijkt er op dat ons advies alleen goed is als we zeggen wat jij wilt horen.

Vragen om bewijs vind ik in deze context ongepast, misschien zelfs onbeschoft. Wij hebben jou niet benaderd om je ergens van te overtuigen, of je ergens toe te dwingen. Jij stelde de vraag, wij proberen jouw vragen te beantwoorden. Als jij denkt dat we geen gelijk hebben, dat onze mening niet klopt, of we niet weten waar we het over hebben, ligt de bewijsplicht volgens mij bij jou.

Ik raad je aan zelf ervaring op te doen, zelf wat boeken te gaan lezen, en zelf op zoek te gaan naar bewijs. Als dan blijkt dat ik geen gelijk heb hoor ik het graag.

Zoek eens op wat diapauze inhoudt. Welke factoren zorgen dat het begint, en welke zorgen dat het stopt? Reageren alle leden van de kolonie hetzelfde op de diapauze, of verschillen werksters en larven daarin? Verloopt de diapauze voor elke soort hetzelfde? Waarom overwinteren Formica spp. zonder broed, en Camponotus spp. mét broed? Wat is traagbroed?

Verder kan ik je het boek "The Ants" van E.O. Wilson en B. Höldobbler aanraden. Het is even wat werk om de 600 pagina's vol studieresultaten door te spitten (in het Engels), maar het is een schat aan informatie.

Je kan natuurlijk het lezen en studeren aan anderen over laten, en gebruik maken van de kennis en ervaring van anderen. Vragen staat vrij, toch? Maar als je wat vraagt, Blitz, neem het antwoord dan serieus. Respecteer het feit dat iemand de tijd en moeite neemt om een antwoord voor je op te schrijven.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Winterslaap

Bericht door Floris »

blitz schreef:Ok sorry,maar ik kan er niet tegen als ene zegt dit is goed,de ander zegt nee dit is goed.
Van de mierenhobby is veel onbekend. We weten niet precies wat het beste is voor een kolonie. Ik vind dat een van de leuke eigenschappen.

Ik kan je twee zaken met zekerheid zeggen: een winterslaap is nodig voor de gezondheid van een kolonie uit een gematigd klimaat, en de groeisnelheid van een kolonie wordt vooral vergroot door goede omstandigheden in het nest en goed voedsel. Een winterslaap overslaan zal de groeisnelheid niet vergroten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door Venator »

Ik haal de 6de februari mijn formica rufibarbis uit de koelkast,4maanden hebben ze winterslaap gehad.Mijn formica fusca en sanguinea geef ik een maand langer ( 5 maanden ).Zo kan ik eens kijken als mijn rufibarbis al vroeger stopt met eitjes leggen tegenover mijn fusca en sanguinea die toch langer winterslaap krijgen.Kwestie van het uit te testen.
Gebruikersavatar
Silence
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 augustus 2014
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door Silence »

Ieder heeft zo zijn eigen ideeen...

Buiten de onderzoeken van de experts zijn er alleen maar ervaringen en meningen van enthousiastelingen en hobbyisten. Beide zijn eigenlijk nog niet 100% sluitend. We weten gewoon nog niet alles over hoe/wat.

Ikzelf vind 5-7 graden te koud en zal ze daarom nooit in de koelkast doen maar in een onverwarmde kamer van ongeveer 10-12, vele anderen zweren er wel bij.

Sommige dingen moet je gewoon zelf uitvinden.
1 x Myrmica Rubra (2 gynes) 300+
1 x Camponotus Cruentatus 50+
1 x Pheidole Pallidula 20+
3 x Messor Barbarus 700+, 100+, 20+
2 x Crematogaster Scutelaris 5+, 40+
1 x Camponotus Dolendus 30+
1 x Lasius Niger 50+
20 x Lasius Niger 5+
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Winterslaap

Bericht door Sneeuwuil »

De groentela van een koelkas tis vaak wat warmer, verder heb ik bijvoorbeeld een soort barkoeler die zo rond de 10 staat.

En als je wilt weten hoe lang ze koud blijven staan beinvloed: vang deze zomer 40 Ln gynes en zet er 20 kouderen de andere 20 niet. over 3 jaar heb je een basis om een fatsoenlijke uitspraak te doen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door dvd »

Ik heb het nog al eens gepost,vorig jaar had ik mijn mieren te snel uit de koelkast gehaald,midden in de zomer was er al geen broed meer en geen activiteit.Lag het aan de te korte winterslaap of dat ik ze meteen verwarmde,dat weet ik niet.Dit jaar geef ik ze 5 maanden,dus eind februari haal ik ze er uit.Ieder kan het op zijn manier testen zoals venator het al aangaf.Ik wil deze keer niet het risico lopen dat er midden in de zomer al geen broed meer is.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

Silence schreef:Ikzelf vind 5-7 graden te koud en zal ze daarom nooit in de koelkast doen maar in een onverwarmde kamer van ongeveer 10-12 (...)
Ik wil geen nieuwe discussie ontketenen, natuurlijk is mijn manier niet de enige juiste. Echter, ik ben wel geïnteresseerd in jouw ervaringen. Ik vraag het volgende dus uit oprechte interesse.

Waarom vind je 5-7 te koud? Heb je problemen ondervonden bij deze temperaturen?
Wat zijn je ervaringen bij 10-12 graden? Welke soorten overwinter je op deze manier, en zijn ze compleet inactief of hebben ze nog voeding nodig?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door dvd »

In de natuur is het toch ook niet altijd 10-12 graden?Mijn mieren liggen in de koelkast bij een temp van 4 tot 5 graden
Gebruikersavatar
Silence
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 augustus 2014
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door Silence »

dvd schreef:In de natuur is het toch ook niet altijd 10-12 graden?Mijn mieren liggen in de koelkast bij een temp van 4 tot 5 graden
In de natuur zitten mieren zo diep in de grond dat het nooit kouder wordt dan 10 graden. Vandaar dat ik dat ook niet doe.
1 x Myrmica Rubra (2 gynes) 300+
1 x Camponotus Cruentatus 50+
1 x Pheidole Pallidula 20+
3 x Messor Barbarus 700+, 100+, 20+
2 x Crematogaster Scutelaris 5+, 40+
1 x Camponotus Dolendus 30+
1 x Lasius Niger 50+
20 x Lasius Niger 5+
Gebruikersavatar
Silence
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 augustus 2014
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door Silence »

GvG schreef:
Silence schreef:Ikzelf vind 5-7 graden te koud en zal ze daarom nooit in de koelkast doen maar in een onverwarmde kamer van ongeveer 10-12 (...)
Ik wil geen nieuwe discussie ontketenen, natuurlijk is mijn manier niet de enige juiste. Echter, ik ben wel geïnteresseerd in jouw ervaringen. Ik vraag het volgende dus uit oprechte interesse.

Waarom vind je 5-7 te koud? Heb je problemen ondervonden bij deze temperaturen?
Wat zijn je ervaringen bij 10-12 graden? Welke soorten overwinter je op deze manier, en zijn ze compleet inactief of hebben ze nog voeding nodig?
Alle (noord) europese soorten doe ik bij 10 graden. Ze zijn dan nagenoeg niet actief en er komt er af en toe eentje kijken of er wat te drinken valt. Heel af en toe wordt wat suikerwater afgenomen.

Alle zuid europese en exotische soorten die een winterslaap nodig hebben hou ik rond de 18 graden. Deze gaan eind februari weer aan de warmte mat.
1 x Myrmica Rubra (2 gynes) 300+
1 x Camponotus Cruentatus 50+
1 x Pheidole Pallidula 20+
3 x Messor Barbarus 700+, 100+, 20+
2 x Crematogaster Scutelaris 5+, 40+
1 x Camponotus Dolendus 30+
1 x Lasius Niger 50+
20 x Lasius Niger 5+
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterslaap

Bericht door Manimaner »

Silence schreef:In de natuur zitten mieren zo diep in de grond dat het nooit kouder wordt dan 10 graden.
Hoe zit het dan met zeer kleine kolonies of gynes zonder kolonie die net dat jaar zijn uitgevlogen. Zo diep zullen die niet komen toch?
buldog
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 januari 2016
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Winterslaap

Bericht door buldog »

Mijn formica fusca heb ik sinds 11 oktober in de koelkast liggen.
Temp bedraagt 3 tot 5 graden.
Te koud dan?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterslaap

Bericht door Manimaner »

Nee. Zolang het niet vriest, wat waarschijnlijk niet gebeurd aangezien het een koelkast is, komt het wel goed. Er zijn genoeg mensen die hun mieren (Zelfs de Zuid-Europese soorten) in de koelkast hebben.
Laatst gewijzigd door Manimaner op 27 jan 2016, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
buldog
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 januari 2016
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Winterslaap

Bericht door buldog »

Oh bedankt manimaner.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

Ik heb een hele koelkast vol mieren, op 5 graden.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

Silence schreef: In de natuur zitten mieren zo diep in de grond dat het nooit kouder wordt dan 10 graden. Vandaar dat ik dat ook niet doe.
Ik weet niet hoe diep mieren zitten in de winter, of hoe koud het daar is. Ik neem aan dat het wel kouder is dan 10 graden. Hoe warm (of koud) is het daar, denk jij?

Ik heb wel eens een bloempot opgeruimd in de winter, omdat deze stukgevroren was. De bovenste laag aarde was stijf bevroren, in de laag daaronder vond ik een flinke Lasius niger kolonie, samengepakt in balletjes van werksters rondom het broed. In de warmte van mijn hand werden ze actief. Deze mieren zaten natuurlijk niet zo diep als de meeste Lasius niger kolonies in de "volle grond" zullen zitten, maar de grond waar ze inzaten kan niet veel warmer geweest zijn dan 5 graden. Nu is dat een uitzondering natuurlijk, maar het komt blijkbaar wel voor.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door dvd »

Sinds ik mieren ben beginnen te houden heb ik ze altijd in de koelkast gezet tijdens de diapauze,dat bij 5 graden,geen enkele keer problemen gehad.Hier en daar wat uitval maar dat is normaal.Hoe kouder hoe meer ze energie besparen voor in de lente.12 gr is toch wat te warm voor een diapauze.Goed ieder zijn mening natuurlijk.
buldog
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 januari 2016
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Winterslaap

Bericht door buldog »

Hoi wie zijn de meer ervaren leden?
Gebruikersavatar
Silence
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 augustus 2014
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door Silence »

dvd schreef:Sinds ik mieren ben beginnen te houden heb ik ze altijd in de koelkast gezet tijdens de diapauze,dat bij 5 graden,geen enkele keer problemen gehad.Hier en daar wat uitval maar dat is normaal.Hoe kouder hoe meer ze energie besparen voor in de lente.12 gr is toch wat te warm voor een diapauze.Goed ieder zijn mening natuurlijk.
Dat is inderdaad de keus. Ik heb nooit uitval, vandaar ook mijn voorkeur.

Qua vooruitgang over het jaar... zou kunnen dat het langzamer is. Daar kan ik eigenlijk niet echt veel over zeggen of het slechter of beter is.
1 x Myrmica Rubra (2 gynes) 300+
1 x Camponotus Cruentatus 50+
1 x Pheidole Pallidula 20+
3 x Messor Barbarus 700+, 100+, 20+
2 x Crematogaster Scutelaris 5+, 40+
1 x Camponotus Dolendus 30+
1 x Lasius Niger 50+
20 x Lasius Niger 5+
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door Venator »

@Silence,hoe lang heb je al mieren?
@Buldog zover ik weet zijn GvG , dvd , floris toch ervaren.Er kunnen nog ander leden zijn...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

Ik heb bij lange na niet de ervaring (en kennis) die Floris heeft! Als je dit forum via de PC bezoekt kun je zien hoe lang iemand al lid is van het forum. Dat zegt iets, maar niet alles. De reputatiepunten zijn natuurlijk ook een indicatie. Als je op je op iemands naam klikt kun je het ook zien.
Laatst gewijzigd door GvG op 28 jan 2016, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door dvd »

@Venator ervaring is een groot woord he :D
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Winterslaap

Bericht door ProXi »

Ik was één van de eerste leden hier :p
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

Ja, ProXi is inderdaad een van de oudgedienden. Al ruim 10 jaar bezig, toch? Ik weet nog goed dat ik op YouTube vokr het eerst zijn grote Lasius niger kolonie zag... Wat een indruk maakte dat, zeg!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door dvd »

ProXi schreef:Ik was één van de eerste leden hier :p
10 jaar is al een hele tijd he :D .proxi krijgt alle eer :D
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

Floris en Mika zijn er natuurlijk ook al bij vanaf het begin. Als ik me niet vergis is Mika een van de oprichters van het forum, en was hij toen al geruime tijd bezig met mierenhouden.
Maar goed, we dwalen af.
Plaats reactie