Eerse kolonie (formica fusca)

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Eefje
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 september 2017
Locatie: Vlaams brabant, Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Eerse kolonie (formica fusca)

Bericht door Eefje »

Hey,

Vorig jaar september heb ik mijn eerste mierenkolonie toegekregn (+-30 werksters en 2 konigingen).
Ze zaten toen in een doosje met mos, van daar zijn ze een zandformicarium in getrokken, waar ik al snel van baalde omdat ik ze toch niet kon zien tussen het zand.

Na een beetje opzoekingswerk ik een klein ytong blokje in een leeg doosje uit gebijteld en er buisjes in gedstoken voor honingdauwsurrogaat en vliegjes.
Daar kropen ze ook in een gaatje waar ik ze niet kon zien, dus ben ik begonnen met een groter ytongblok uitgebijteld deze winter om te kunnen gebruiken na de winterslaap.

Een beetje terug zijn ze vlot verhuisd van het kleine nestje naar het groter, waar ik ze dus nu voor het eerst kan bekijken. Eerst 1 werkster, dan twee, dan de konigingen en op het einde kwamen er ook eitjes te voorschijn uit het kleine nestje.

Nu vermits het mijn eerste kolonie is heb ik niet zo een goed idee wat er allemaal juist aan het gebeuren is. Hopelijk krijg ik hier wat meer insight, tricks & tips mee :). De kolonie inclusief de twee konigingen en eitjes zaten eerst allemaal samen in 1 kamertje (het nest is nog veel te groot, ik hoop dat ze daar wel efjes kunnen blijven zitten), nu zitten er ook een paar werksters (een vier tal) in het kamertje dicht bij de uitgang naar hun buitenverblijf, de rest zit nog steeds samen.
De eitjes zijn snel gegroeid tot larven bijna evn groot als de werkster en nu zijn er en 3 tal larven dikker geworden die worden ook 1 op 1 vatgehouden door een werkster. Ik veronderstel dat dat de 3 eersten zullen zijn? Maar wat is er dan juist aan het gebeuren tussen eitje en mier in?
Er zijn nu ook terug nieuwe eitjes bij dus ik denk dat dit al wel een goed teken is.

Er is 1 mier die rond het deseltje van het buitenverblijf rondloopt en tussen de randen probeert te raken.
Ik had gelezen dat als mieren willen uitbreken ze te weinig eten of drinken hebben, maar ze hebben een buisje liggen met honingdauwsurrogaat en\of suikerwater en ik gooi om de paar dagen enkele (een 4 a 5) fruitvliegjes in hun buitenverblijf. Deze komen ze dan halen, ze trekken er en beetje aan met 2 of 3, dan leggen ze de vliegjes in een ander kamertje en als ik de volgende keer kijk zijn ze daar weg, verder kan ik er niet veel van maken.
Wil mijn mier ontsnappen omdat er te weinig voedsel en drinken hebben (nog steedd een 30 tal werksters er zijn nog geen eitjes volledig uitgekomen) of heb ik gewoon 1 avontuurlijke mier? Hoe veel vliegjes moet en kolonie van deze grootte krijgen?

Tot nu toe zijn ze er nog niet uit geraakt, al was ik wel aan het denken misschien toch andere opties te overwegen dan mijn huidige dekseltje.

Mijn ytong heb ik gemaakt uit eigenlijk enkel plexiglas, een ytong blok dat ik gekleurd heb met thee, sileconen en er ligt iets op om het licht tegen te houden. Aan 1 kant heb ik een reservoir voorzien voor natte watjes zodat het vocht langs die kant in de yong blok zou kunnen kruipen. Ik heb geen warmtematje ofzo, ik had gelezen dat dit niet nodig was als ze goed eitjes legde.
(Ik zal eens uitzoeken of ik vind waar ik fotos moet bijvoegen)

Verder vroeg ik mij ook nog af hoe snel mijn kolonie zou groeien met twee konigingen op een jaartje tijd.


Groetjes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Eefje op 22 apr 2018, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Eerse kolonie (formica fusca)

Bericht door Blue »

Ik zie door de bomen het bos niet meer, wat is je vraag nu precies of is dit meer bedoelt als blogpost?
Eefje
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 september 2017
Locatie: Vlaams brabant, Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Eerse kolonie (formica fusca)

Bericht door Eefje »

Hoe vaak moeten ze vliegjed hebben?
(Nu om de paar dagen 4 a 5)

Is 1 mier die rond het dekeltje roopt iets om mij zorgen te maken (uitbeken) of heb ik gewoon 1 avontuurlijke mier?

Wat doen ze juist met de vliegjes (ze lijken er gwn aan te trekken en dan in een andere kamer t leggen)?

Hoe snel groeit zo een kolonie op en jaar?

Hoe snel gaat het van eitje naar mier en wat gebeurd er juist?
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Eerse kolonie (formica fusca)

Bericht door Blue »

Het verschilt heel erg hoeveel vliegen ze nodig hebben, het hangt compleet af van de hoeveelheid broed die ze hebben. Als ze meer kunnen nemen zou ik meer geven, mochten ze niets meer willen dan zullen ze ook niks meer halen. Als ze helemaal niks met de vliegjes doen en gewoon laten wegrotten in het nest dan neemt de kolonie meer aan dan dat ze nodig hebben op dat moment, in dat geval zou ik wat minder geven. De fruitvliegen worden dus gevoerd aan de larven van de kolonie. Deze larven ontstaan uit eitjes en worden later poppen/naaktpoppen waaruit weer volwassen mieren ontstaan. Dit hele proces duurt ongeveer een maand bij de meeste soorten. De groei van een kolonie varieert natuurlijk ook erg maar als je een gyne hebt gevangen in de zomer dan kan zij in een jaar een kolonie stichten van 100 werksters als alles een beetje vlot loopt. Die ene werkster waar jij het over had hoef je je niet zorgen om te maken hoor.
Plaats reactie