Vorig jaar september heb ik mijn eerste mierenkolonie toegekregn (+-30 werksters en 2 konigingen).
Ze zaten toen in een doosje met mos, van daar zijn ze een zandformicarium in getrokken, waar ik al snel van baalde omdat ik ze toch niet kon zien tussen het zand.
Na een beetje opzoekingswerk ik een klein ytong blokje in een leeg doosje uit gebijteld en er buisjes in gedstoken voor honingdauwsurrogaat en vliegjes.
Daar kropen ze ook in een gaatje waar ik ze niet kon zien, dus ben ik begonnen met een groter ytongblok uitgebijteld deze winter om te kunnen gebruiken na de winterslaap.
Een beetje terug zijn ze vlot verhuisd van het kleine nestje naar het groter, waar ik ze dus nu voor het eerst kan bekijken. Eerst 1 werkster, dan twee, dan de konigingen en op het einde kwamen er ook eitjes te voorschijn uit het kleine nestje.
Nu vermits het mijn eerste kolonie is heb ik niet zo een goed idee wat er allemaal juist aan het gebeuren is. Hopelijk krijg ik hier wat meer insight, tricks & tips mee

De eitjes zijn snel gegroeid tot larven bijna evn groot als de werkster en nu zijn er en 3 tal larven dikker geworden die worden ook 1 op 1 vatgehouden door een werkster. Ik veronderstel dat dat de 3 eersten zullen zijn? Maar wat is er dan juist aan het gebeuren tussen eitje en mier in?
Er zijn nu ook terug nieuwe eitjes bij dus ik denk dat dit al wel een goed teken is.
Er is 1 mier die rond het deseltje van het buitenverblijf rondloopt en tussen de randen probeert te raken.
Ik had gelezen dat als mieren willen uitbreken ze te weinig eten of drinken hebben, maar ze hebben een buisje liggen met honingdauwsurrogaat en\of suikerwater en ik gooi om de paar dagen enkele (een 4 a 5) fruitvliegjes in hun buitenverblijf. Deze komen ze dan halen, ze trekken er en beetje aan met 2 of 3, dan leggen ze de vliegjes in een ander kamertje en als ik de volgende keer kijk zijn ze daar weg, verder kan ik er niet veel van maken.
Wil mijn mier ontsnappen omdat er te weinig voedsel en drinken hebben (nog steedd een 30 tal werksters er zijn nog geen eitjes volledig uitgekomen) of heb ik gewoon 1 avontuurlijke mier? Hoe veel vliegjes moet en kolonie van deze grootte krijgen?
Tot nu toe zijn ze er nog niet uit geraakt, al was ik wel aan het denken misschien toch andere opties te overwegen dan mijn huidige dekseltje.
Mijn ytong heb ik gemaakt uit eigenlijk enkel plexiglas, een ytong blok dat ik gekleurd heb met thee, sileconen en er ligt iets op om het licht tegen te houden. Aan 1 kant heb ik een reservoir voorzien voor natte watjes zodat het vocht langs die kant in de yong blok zou kunnen kruipen. Ik heb geen warmtematje ofzo, ik had gelezen dat dit niet nodig was als ze goed eitjes legde.
(Ik zal eens uitzoeken of ik vind waar ik fotos moet bijvoegen)
Verder vroeg ik mij ook nog af hoe snel mijn kolonie zou groeien met twee konigingen op een jaartje tijd.
Groetjes